Usein kysyttyjä kysymyksiä

Olemme listanneet tähän useimmin kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

Miten palautuspisteenä toimiminen aloitetaan?

Uudet toimittajat ja toimipaikat rekisteröityvät palautuspisteeksi Palpan Extranetin rekisteröintilomakkeella. Ohjeet rekisteröitymiseen löytyvät sivustoltamme osiosta REKISTERÖI UUSI PALAUTUSPISTE. Mikäli rekisteröitymisessä on epäselvyyttä, ota yhteyttä Palpaan.

Voiko yritys rekisteröidä useamman toimipaikan yhdellä kertaa lähettämällä hakemuksen liitteenä muiden toimipaikkojen osoitteet?

Ei voi. Jokainen toimipaikka rekisteröidään Extranetissä erillisenä.

Mitä Palpaan rekisteröityminen maksaa?

Palautuspisteen ei tarvitse maksaa palautuspisteeksi rekisteröitymisestä. Ainoa kustannus tulee palautustarvikkeista, jotka palautuspiste hankkii tarviketoimittajilta. 

Pitääkö uuden omistajan/kauppiaan odottaa, että rekisteröinti on kunnossa ennen kuin voi alkaa palauttamaan?

Uusi omistaja/kauppias voi alkaa palauttamaan heti, kun on saanut Palpalta palautuksia varten tunnistetarrat. Tarrat ovat yrityskohtaisia.

Voivatko hyvitykset mennä vanhalle omistajalle/kauppiaalle?

Palpa maksaa hyvitykset sille yritykselle, jonka tunnistetarralla palautus tehdään. Omistajan/kauppiaan vaihtuessa edellisen omistajan tunnistetarroilla tehdyt palautukset hyvitetään edelliselle omistajalle/kauppiaalle. 

Miten voin muuttaa rekisteröidyn palautuspisteen tietoja?

Extranetin pääkäyttäjä voi itse muuttaa seuraavia tietoja Extranetissä: Osoite, tilinumero ja verkkolaskuosoite sekä hallita käyttäjätietoja. Jos yrityksen pääkäyttäjä vaihtuu, tulee yrityksen ilmoittaa tästä osoitteeseen asiakaspalvelu@palpa.fi, jotta uudelle pääkäyttäjälle voidaan luoda uudet Extranet-tunnukset.

Yrityksen y-tunnuksen ja virallisen nimen muutoksissa tulee aina olla yhteydessä Palpaan, asiakaspalvelu@palpa.fi.

Mitkä ovat Palpan tilitysten käsittely- ja maksuajat?

Palautustilitykset luodaan ja kirjataan joka kuukauden 15. ja viimeinen päivä. Maksuaika on aina 21 päivää netto palautustilityksen arvopäivästä. Palpa maksaa tilitykset palautuspisteen ilmoittamalle pankkitilille eräpäivänä ilman erillistä pyyntöä.

Manuaalipalautuksissa maksuaika on 21 päivää laskutusajosta, mutta usein manuaalipalautus on noudettu palautuspisteeltä 2–4 viikkoa ennen laskutusajoa. Säkkien sisällöt lasketaan käsittelylaitoksella. 

Maksaako Palpa palautuspisteille käsittelykorvausta?

Palpa maksaa käsittelykorvausta niille palautuspisteille, jotka toimivat kuluttajien palautuspisteinä ja maksavat kuluttajille myös muista toimipaikoista ostettujen pantillisten pakkauksen pantit. Palautusjärjestelmien sääntöjen mukaan käsittelykorvaus korvaa pantillisten pakkausten vastaanotosta ja panttien maksamisesta aiheutuneet kustannukset niiden vastaanottajalle.

Mitkä ovat panttihyvitysten suuruudet?

Tölkit:

kaikki koot                      0,15 €

 

Kierrätysmuovipullot:

0,35 l tai alle                 0,10 €

yli 0,35 l ja alle 1,0 l       0,20 €

1,0 l tai yli                      0,40 €

 

Lasipullot:

kaikki koot                    0,10 €

 

kori ilman pulloja          2,20 €

 

(sis. alv.)

 

Miten palautuspiste voi seurata Palpan hyvittämiä palautuksia?

Hyvityksiä voi seurata Extranetistä ja PALPAn lähettämiltä palautustilityksiltä. Tarkemmat ohjeet löytyvät RAHALIIKENNE sivulta.

 

Miksi palautukseni ei näy Extranetissä?

Automaattipalautus

Jos kuittia ei löydy Hyvitetyt palautukset tai Virheelliset palautukset -osioista, kuittitieto ei ole vielä välittynyt laitevalmistajalta Palpalle. 

Manuaalipalautus

Jos palautustietoa ei löydy Hyvitetyt palautukset tai Virheelliset palautukset -osioista, palautustieto ei ole vielä välittynyt Palpalle. Tölkkien ja muovipullojen hyvitysperusteet saadaan käsittelylaitoksen laskentatiedoista ja kierrätyslasin hyvitysperusteet lasiastioiden kuljetustiedoista.

Miten voin reklamoida puuttuvasta hyvityksestä?

Reklamaatiot manuaalipalautuksista ja automaattipalautuksista tehdään Palpan Extranetin kautta.

Mitä ovat palautustilityksellä olevat No Read, Tunnistamaton ja Pantiton pakkaus?

No Read on pakkaus josta laskentalinja tai sen käyttäjä ei löydä pakkauksesta viivakoodia tai panttimerkintää. Tunnistamaton/Pantiton pakkaus on sellainen, jossa pakkauksesta löytyy viivakoodi, mutta pakkaus ei kuulu pantillisiin pakkauksiin. 

Saako hyvityksen, vaikka palautuksessa ei ole tunnistetarraa?

Jokainen lähtevä kuljetusyksikkö on merkittävä Palpan tunnistetarralla. Jos palautuksessa ei ole tarraa, niin kuljettaja ei saa ottaa sitä vastaan. Tunnistetarran puuttuessa kuljettaja jää ilman kuljetuskorvausta.

Tunnistetarran puuttuessa manuaalipalautuksesta (tölkit, kierrätysmuovipullot ja lasiastiat), jää palautuspiste ilman panttihyvitystä.

Automaattipalautusten hyvitysten maksamisen peruste on Palpan palautusautomaattivalmistajilta saatu sähköinen tieto.

Saako hyvityksen, vaikka lasiastian palautuksessa on väärän palauttajan tarra?

Manuaalipalautuksessa hyvityksen saaja tiedetään vain tunnistetarrasta. Jos lasiastiassa on useita lukukelpoisia tunnistetarroja, voi hyvitys mennä väärälle palautuspisteelle.

Lasin manuaalipalautuksessa on tärkeää muistaa liimata Palpan tunnistetarra astian kahvassa olevaan sulkimeen ja tarkistaa, ettei astiassa ole edellisen käyttäjän tunnistetarraa.

Kuljettaja ei saa ottaa ilman tarraa olevaa lasiastiaa vastaan. Jos kuljettaja on kuitenkin ottanut vastaan tarrattoman lasiastian, niin palautuspisteen tulee olla yhteydessä Palpaan.

Saako hyvityksen, jos samassa palautusyksikössä on sekä tölkkejä että muovipulloja?

Tölkit pakataan omaan säkkiin ja muovipullot omaansa. Manuaalipalautuksissa PALPA hyvittää sekasäkistä vain sen kierrätysjakeen, jota säkissä on kappalemääräisesti enemmän. 

Saako pantittomat kierrätysmuovi-, kierrätyslasipullot ja tölkit palauttaa Palpan pantillisten pakkausten mukana?

Pantittomia muovipulloja ei saa laittaa Palpan kuljetusyksiköihin, vaan ne laitetaan energiajakeeseen.

Lasipulloista pantillisuutta voi joskus olla hankala todeta (kaikissa pulloissa ei ole panttimerkintöjä), joten kaikki lasiset juomapullot saa palauttaa Palpan lasiastiassa. Palpan lasiastiaan ei saa laittaa keraamisia astioita (mukit, kahvikupit ym.)  tai muita lasipakkauksia (lasitölkit, juomalasit, tuopit jne.) tai muutakaan lasimateriaalia kuin lasipullot.

Pantilliset ja pantittomat tölkit ovat samaa materiaalia ja niitä voi palauttaa samassa Palpan kuljetusyksikössä.

Saako kaikki muovipullot pakata samaan kuljetusyksikköön?

Palpan panttimerkinnällä varustetut muovipullot saa koosta riippumatta laittaa samaan kuljetusyksikköön.

Mihin asti vanhalla nuolimerkinnällä varustettuja tölkkejä voi palauttaa?

Nuolimerkittyjen tölkkien pantti ei vanhene, eikä niille ole määritelty "viimeistä palautuspäivää". 

Mihin kovamuovipullot palautetaan, ja kuka maksaa hyvityksen niistä?

Vanhat kovamuovipullot kuuluvat Ekopullo ry:n kierrätysjärjestelmään. Pulloja voi edelleen palauttaa ja niistä saa pantin. Palautuspiste saa näistä hyvitykset pulloja käyttäneiltä juomavalmistajilta. Kovamuovipullojen palautukset ja hyvitykset tapahtuvat Ekopullo ry:n käytäntöjen mukaisesti. Myymälä voi tilata kovamuovipulloja varten tyhjiä koreja esim. juomatoimittajien puhelinmyynnistä ja palauttaa pullot takaisin koreissa. 

Mistä voin tilata kuljetuksen täysille kuljetusyksiköille?

Juomatoimittajien kuljettajat noutavat täydet kuljetusyksiköt juomatoimituksen yhteydessä. Erillistä tilausta ei siis tarvita.

Miten toimin rikkinäisten lasiastioiden kanssa?

Ylimääräiset, rikkinäiset ja käyttökelvottomat lasiastiat tulee palauttaa juomatoimittajan mukana. Myös näistä astioista hyvitetään astiapantti palauttajalle. 

Voiko kauppa velvoittaa kuluttajaa ostamaan tuotteita myymälästään palautuskuittia vastaan?

Palautusjärjestelmien sääntöjen mukaan palautuspiste on velvollinen maksamaan pantin kuluttajalle. Pantin takaisinmaksu ei velvoita ostamaan mitään. Kuluttaja on oikeutettu saamaan pantin takaisin sellaisesta pantillisesta pakkauksesta, joka on ehjä, puhdas ja jonka tunnistaminen järjestelmään kuuluvaksi on vaivatta suoritettavissa.

Kuluttajaviraston mukaan kun kuluttaja ostaa pantillisen juomapakkauksen, kaupan ehtoihin kuuluu, että kuluttajalla on oikeus saada maksamansa pantti takaisin.

Joutuuko juomien myyjä ottamaan vastaan kaikkia pantillisia juomapakkauksia ja maksamaan niistä pantit?

Pantillisten juomapakkausten vastaanottovelvollisuus määritellään jätelaissa: Myytävien juomien jakelijan on otettava vastaan myynnissä olevaan pakattujen juomien määrään nähden kohtuullinen määrä samaan palautusjärjestelmään kuuluvia tyhjiä juomapakkauksia ja maksettava palauttajalle pantti. 

Onko kauppa velvollinen maksamaan hyvityksen rutatuista ja likaisista tölkeistä?

Kauppa ei ole velvollinen maksamaan pantteja likaisista ja rutatuista tölkeistä. Palpan ohjeiden mukaan palautusten on oltava ehjiä, puhtaita ja vaivatta tunnistettavissa pantillisiksi, jotta voimme hyvittää ne kaupalle. Tölkeissä pitää olla tunnistettava/lukukelpoinen viivakoodi, jotta siitä voidaan maksaa hyvitys asiakkaalle.

Voiko myymälä, jossa on palautusautomaatti, palauttaa myös manuaalisesti?

Jos palautusautomaatti on tilapäisesti epäkunnossa, voi myymälä ottaa tölkit ja muovipullot vastaan kuluttajalta manuaalisesti ja palauttaa ne manuaalipalautussäkeissä Palpalle. Palautettava määrä lasketaan tuolloin kierrätysoperaattorin toimesta. 

Miksi pantittomien tölkkien palautus ei aina onnistu automaatilla?

PALPA on ohjeistanut laitevalmistajia ohjelmoimaan kaikki palautusautomaatit vastaanottamaan pantittomia alumiinitölkkejä. Mikäli palautusautomaatti ei ota vastaan pantittomia tölkkejä, tulee palautuspisteen olla yhteydessä laitevalmistajaan ja selvittää tunnistustekninen ongelma heidän kanssaan.

Palautusautomaatti on poistumassa käytöstä. Kuinka toimin?

Laitteen poistuessa palautuspisteen käytöstä on pisteen huolehdittava siitä, että kertyneet palautustiedot on kuitattu säiliöraportille ja että palautustieto on haettu laitevalmistajan toimesta laitteelta, ennen kuin laite kytketään pois käytöstä. Palautuspisteen vastuulla on tilata palautustietojen nouto laitevalmistajalta. Mikäli laite poistetaan käytöstä ilman näitä toimenpiteitä, jäävät hyvitykset viimeisistä palautuksista saamatta.

Extranet kertoo, että palautusautomaatin linjayhteys ei toimi. Mitä teen?

Jos palautusautomaatin linjayhteys ei ole kunnossa, myymälän tulee olla yhteydessä laitevalmistajaan. Toimimaton linjayhteys palautusautomaatin ja laitevalmistajan välissä aiheuttaa sen, etteivät uusien pantillisten pakkausten tiedot  päivity palautusautomaattiin eivätkä kuluttajat saa niistä pantteja. Palautuspiste ei myöskään saa hyvityksiä kun palautustiedot eivät siirry laitevalmistajalle ja Palpalle.

Onko väliä, mihin kuljetusyksikköön palautukset pakataan automaattipalautuksessa?

Automaattipalautukset tulee aina palauttaa joko Palpa-laatikossa tai Palpan automaattisäkeissä. Automaattisäkissä on sininen painatus. 

Millä perusteella Palpa hyvittää manuaalipalautukset?

Tölkin ja kierrätysmuovipullon osalta manuaalipalautukset ohjataan käsittelylaitoksen automaattiselle laskentalinjalle, joka tunnistaa ja laskee säkin sisällön.

Lasipullojen manuaalipalautuksia  ei lasketa, vaan hyvityksen perusteena toimii lasiastian koko ja sisällön määrä. Vakiohyvitysperusteet 1.7.2017 alkaen: 600 litran astian hyvitys on 420 pulloa, täyden 240 litran astian 180 pulloa ja vajaan 240 litran astian 90 pulloa.

Manuaalipalautuksissa palautuspiste voi seurata hyvityksen maksua tunnistetarran kantaosan avulla. Tunnistetarran numero on kuittinumero, ja kuittinumeron perusteella palautuspiste voi seurata hyvityksiään extranetissa. Suosittelemme, että tunnistetarran kantaosat pidetään tallessa ja että niihin merkitään kuljetusyksikön noutopäivä ja sisältö. Tähän on saatavissa manuaalipalautusten seurantalomake Palpalta.

Onko väliä, mihin kuljetusyksikköön palautukset pakataan manuaalipalautuksessa?

Tölkkien ja muovipullojen manuaalipalautukset tulee aina palauttaa  manuaalipalautussäkeissä (punaiset painatukset). Manuaalipalautussäkissä palautetut pakkaukset ohjautuvat käsittelylaitoksella laskentaan. Käsittelylaitokselle saapuvat kuormat lajitellaan niin, että manuaalisäkit erotellaan muista kuljetusyksiköistä. Manuaalisäkit lasketaan laskentalinjalla ja palautuspiste saa hyvitykset laskennan perusteella. Automaattisäkeissä ja Palpa-laatikoissa palautetut pakkaukset paalataan suoraan ilman koneellista laskentaa.

Lasipulloilla ei ole erikseen astioita automaatti- tai manuaalipalautuksille.

Virheellisissä säkeissä palautettujen pakkausten osalta tulee olla yhteydessä Palpaan.

Mistä voin tilata tunnistetarroja?

Tunnistetarroja voi tilata Palpan Extranetistä https://extra.palpa.fi tai osoitteesta asiakaspalvelu@palpa.fi 

Mistä voin tilata Palpa-laatikoita, säkkejä, sulkimia?

Pakkaustarvikkeita voi tilata oheisissa osoitteissa olevissa dokumenteissa listatuilta tarviketoimittajilta:

Vähittäiskaupat

Horeca

Mistä lasiastioita tilataan?

Tyhjiä astioita tilataan juomatilausten yhteydessä juomatoimittajilta tai omalta keskusliikkeeltä.

Lasipullojen automaattipalautusohjeet

Lasipullojen manuaalipalautusohjeet

Miten ja kenelle KLP-astiapantit maksetaan?

Juomatoimittaja veloittaa ja hyvittää astiapantin toimituksen/noudon yhteydessä. Iso astia 150 €, pieni astia 80 € (sis. alv 24 %).