I tömningsservicen töms glasbehållarna på returstället i den överenskomna tömningsrytmen.
Serviceleverantörens förare tömmer glasflaskbehållarna i en glasuppsamlingsbil och returnerar dem till returstället efter tömning.
Servicen byts till med de befintliga glasbehållarna på returstället. Det är bra att se till att returstället har tillräckligt med glasbehållare. Lämplig mängd är ungefär det aktuella veckobehovet för glasbehållare.
Sköljning av glasbehållare
Automatreturer: behållarna sköljs ungefär fem gånger om året med hänsyn till säsonger och säsongsvariationer.
Returer utan automat: behållarna sköljs regelbundet ungefär var 4-8 veckor, med hänsyn till säsonger och säsongsvariationer.
Servicen påverkar inte de depositioner som Palpa betalar.
NOTERA! Palpa-identifieringsetiketten ska endast fästas på behållaren om returstället returnerar ytterligare eller trasiga behållare med dryckesleverantören.
FÖRDELARNA MED SERVICEN
Gratis service. Palpa ansvarar för alla kostnader för servicen. Kräver inget skriftligt avtal, Palpa kommer att informera dryckesleverantörerna om de serverade returställena.
Gör det dagliga livet enklare. Det finns inget behov av att beställa, skicka eller märka glasbehållare i servicen. Servicen kräver ett mindre antal glasbehållare. Tömningsrytmen är alltid skräddarsydd för returstället och kan ändras snabbt vid behov.
Flexibel service. Tömningsservicen används på cirka 2000 returställen i hela Finland och kunderna har varit mycket nöjda med den baserat på kundnöjdhetsundersökningar.
ANSLUTA SIG TILL SERVICEN
Kräver en kort (ca 15 min) undersökning för att säkerställa att returstället är lämpligt för servicen.
Palpa informerar serviceleverantören som utför kartläggningen och tidpunkten för kartläggningen av det nya returstället. Nya tömningsservicemål kommer att undersökas med dryckeleverantörens samtycke.
Returstället kan också kontakta Palpas kundtjänst om det vill ansluta sig till servicen.
START AV SERVICEN
Palpa kommer att informera returstället om starttid, tömningsrytm, tömningsdatum och kontaktuppgifter för serviceleverantören några veckor före start.
Palpa informerar dryckesleverantören när returstället överförs till servicen.