REGISTRERA SOM RETURSTÄLLE

För att en mottagare ska kunna ansluta sig till Palpas retursystem förutsätts registrering hos Palpa för utbetalning av pant- och hanteringsersättning. Registreringen hos Palpa görs med hjälp av en elektronisk registreringsansökan. Registrering kräver FO-nummer.

Retursystemens regler finns i materialbanken.

Fyll i registreringsblanketten  

E-postmeddelandet skickas till returställen när registreringen har godkänts. Alla Extranet-användare definierade för registrering skickas både användarnamn och lösenord via e-post.

Den första satsen returneringsetiketter skickas också till returställen med 1: a klasspost.

PALPAS EXTRANET

I Extranet kan returställen till exempel beställa mera etiketter, kontrollera returuppgifter, reklamera om återstående manuellretur och meddela om avslutning av verksamheten. 

Mer information finns i Extranet-instruktion.

Returställen har olika användarroller:

HUVUDANVÄNDARE:

  • Uppdatering av kontaktinformationer
  • Meddelande om att returstället avslutar verksamheten
  • Bilda nya Extranet-användare och administrera rättigheterna
  • Granska returautomaternas uppgifter
  • Granskning av returuppgifterna (returinformation på kvittonivå samt kvittonas status)
  • Reklamationer om manualreturer som saknas eller om antalsskillnader
  • Beställning av Palpa etiketter och granskning av tidigare etikettbeställningar
  • Rapport av returmängder på årsnivå

REDOVISNINGSGRANSKARE:

  • Reklamationer om manuella returer som saknas eller om antalsskillnader
  • Granskning av returuppgifterna (returinformation på kvittonivå samt kvittonas status)
  • Rapport av returmängder på årsnivå

ETIKETTBESTÄLLARE:

  • Beställning av Palpa etiketter och granskning av tidigare etikettbeställningar
  • Rapport av returmängder på årsnivå

ÅSKÅDARE:

  • Granskning av returställets uppgifter (ersatta returer, etikettbeställningar, returautomatuppgifter)
  • Rapport av returmängder på årsnivå

Logga in på Extranet