Detaljhandeln: Hanteringsersättningar från 1.9.2018

11.09.2018

Palpas regeringen har fattat beslut om nya hanteringsersättningar för detaljhandeln gällande 1.9.2018.

De nya hanteringsersättningarna kan finnas i Materialbanken.

Palpa informerar - Detaljhandeln Juni 2018

07.06.2018

Palpa etiketternas leveranstidtabell

Palpa skickar etiketter för returerna på måndag, onsdag och fredag. Vi vill påminna alla returställen att beställa etiketter i tid.

Mera etiketter kan beställas på Extranet (extra.palpa.fi) eller från asiakaspalvelu@palpa.fi. Kom ihåg att använda bara returställens egna etiketter i returerna.

Korrekt sortering

Korrekt sortering av dryckesförpackningarna är nödvändigt både med tanke på återanvändningen av materialet och på utbetalningen av ersättningar.

BURKAR
Returnera burkar i automatsäck eller Palpa-låda. Plastflaskor, glasflaskor eller skräp får inte sättas i burklådan eller –säcken.

Bara burkar som inte är returnerade via automaten får returneras i manualsäck.

PLASTFLASKOR
Returnera endast plastflaskor med Palpas pantmärke i automatsäck eller Palpa-låda.  Burkar, glasflaskor eller skräp får inte sättas i plastflaskalådan eller –säcken.

Bara plastflaskor med Palpas pantmärke som inte är returnerade via automaten får returneras i manualsäck.

GLASFLASKOR
Returnera glasflaskor i glasbehållare. I behållaren får inte sättas annan glasvara, porslin, keramik eller skräp.

OBS! Glasflaskor får aldrig sättas i säckar. Glasskärvorna är en stor säkerhetsrisk både för föraren och för personalen i behandlingsanläggningen. Om returen inte motsvarar Palpas anvisningar kan pantersättningen utebli för returneringen. Kom ihåg att följa Palpas retur- och sorteringsanvisningar i alla returer.

Mer information om returneringen

Användning av Palpa-lådan

Sammanställa och tejpa lådan enligt anvisningen som finns på lådan. Lådan skall fyllas helt av returautomatens sorterare. Tejpa locket och klistra en Palpa etikett fast på avsett ställe på ena långsidan vid byte. Använd EUR-pall under lådan.

OBS! Överfyll inte lådan. Överfulla lådor förlorar sin form lätt, vilket gör det svårt att hantera dem.

Palpa informerar - Horeca Juni 2018

07.06.2018

Palpa etiketternas leveranstidtabell

Palpa skickar etiketter för returerna på måndag, onsdag och fredag. Vi vill påminna alla returställen att beställa etiketter i tid.

Mera etiketter kan beställas på Extranet (extra.palpa.fi) eller från asiakaspalvelu@palpa.fi. Kom ihåg att använda bara returställens egna etiketter i returerna.

Korrekt sortering

Korrekt sortering av dryckesförpackningarna är nödvändigt både med tanke på återanvändningen av materialet och på utbetalningen av ersättningar.  

BURKAR
Returnera i Palpa manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

PLASTFLASKOR
Returnera endast plastflaskor med Palpas pantmärke i Palpa manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Sortera burkar och plastflaskor separat och returnera dem alltid hela, tomma och rena.  

GLASFLASKOR
Returnera glasflaskor i glasbehållare. I behållaren får inte sättas annan glasvara, porslin, keramik eller skräp.

OBS! Glasflaskor får inte sättas i säckar. Glasskärvorna är en stor säkerhetsrisk både för föraren och för personalen i behandlingsanläggningen. Om returen inte motsvarar Palpas anvisningar kan pantersättningen utebli för returneringen. Kom ihåg att följa Palpas retur- och sorteringsanvisningar i alla returer.

Mer information om returneringen

Palpa informerar - Horeca November 2017

04.12.2017

Palpa etiketternas leveranstidtabell ändras från 11.12.2017

Palpa skickar etiketter för returerna per post på måndag, onsdag och fredag i framtiden. Vi vill påminna alla returställen att beställa etiketter i tid.

Mera etiketter kan beställas på Extranet (extra.palpa.fi) eller från asiakaspalvelu@palpa.fi.
Kom ihåg att använda bara returställens egna etiketter i returerna.

Korrekt sortering

Korrekt sortering av dryckesförpackningarna är nödvändigt både med tanke på återanvändningen av materialet och på utbetalningen av ersättningar.  

Burkar
Returnera burkar i manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Plastflaskor
Returnera endast plastflaskor med Palpas pantmärke i manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Glasflaskor
Returnera glasflaskor i glasbehållare. I behållaren får inte sättas annan glasvara, porslin, keramik eller skräp.

OBS! Glasflaskor får inte sättas i säckar. Glasskärvorna är en stor säkerhetsrisk både för föraren och för personalen i behandlingsanläggningen. Om returen inte motsvarar Palpas anvisningar kan pantersättningen utebli för returneringen.

Kom ihåg att följa Palpas retur- och sorteringsanvisningar i alla returer.

Mer information om returneringen
 

Palpas Extranet

I Extranet kan returställen bl.a. uppdatera kontaktinformation, bilda nya Extranet-användare, beställa mera etiketter, granska returuppgifter, reklamera om returer som saknas och meddela om avslutning av verksamheten. Palpa har skickat Extranet-användarnamnet vid registreringen.

Mera information om Extranet och olika användarroller


Kreditnotornas mottagning via e-post

Returställen som mottar kreditnotor som papperfaktura kan nu välja e-post som faktureringsmetod på Extranet. Uppgifter kan uppdateras i sektionen Hantera kontaktuppgifter.

Palpa skickar en e-post som innehåller en länk till kreditnotan till returstället.

OBS! Endast huvudanvändaren kan ändra faktureringsmetod och e-postaddress.

Horeca: Returglasflaskornas pantkrediteringsgrunder i manuell retur, sortering och användning av etiketter

01.12.2016

Returglasflaskornas pantkrediteringsgrunder i manuell retur är granskat

Palpa har fått feedback om krediteringsgrunderna för pantförsedda glasflaskor som baserar sig på konversion av behållarens storlek när mängden av små pantförsedda glasflaskor ökat. Konversionen är nuvarande 400 flaskor i en stor behållare och 150 i den mindre behållaren.

Palpa granskade konversionen i oktober baserat på 12 månaders automatreturkvitton jämfört med returnerade glasbehållare. Ca. 80 % av glasflaskorna returneras via returautomaterna.

I beräkningen fanns med ca. 2 400 retursällen och drygt 230 000 transporterade glasbehållare. Mängden av glasflaskor i den stora behållaren är 394 stycken och 156 stycken i den mindre behållaren. Baserat på dessa resultat kommer Palpa inte att ändra krediteringsgrunden av panterna och kommer i fortsättningen att följa upp detta regelbundet.

Korrekt sortering

Korrekt sortering av returförpackningarna är nödvändigt både med tanke på återanvändningen av materialet och på utbetalningen av ersättningar.

Burkar
Returnera i PALPA manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Plastflaskor
Returnera endast plastflaskor med PALPAs pantmärke i PALPA manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Returglasflaskor
Returnera glasflaskor i glasbehållare. I behållaren får inte sättas annan glasvara, porslin, keramik eller skräp.
OBS! Glasflaskor får aldrig sättas i säckar. Glasskärvor är en stor säkerhetsrisk både för föraren och för personalen i behandlingsanläggningen. Om returen inte motsvarar PALPAs anvisningar kan pantersättningen utebli för returneringen.

Kom ihåg att följa PALPAs retur- och sorteringsanvisningar i alla returneringar.

Mer information om returneringen

Användning av etiketter

Vid returer identifieras ersättningsmottagaren endast genom etiketten.
Om returställen använder till exempel föregående handlares etiketter, betalningen av pantersättningar blir försenad. Kom ihåg att använda bara returställens egna etiketter i returerna.