Detaljhandeln och Horeca: Utvidgning av retursystemen

20.12.2018

Palpa utvidgar retursystemen från att bara gälla för tulltariffartikel 22 som lyder under dryckesförpackningsskatten till att även gälla för frukt- och grönsakssafter samt saft- och dryckeskoncentrat och glöggkoncentrat.

De förpackningar som godkänns är de nuvarande förpackningstyperna för Palpas retursystem, dvs. aluminiumburkar, PET-plastflaskor och glasflaskor. Att de nya produktgruppernas förpackningar är pantbelagda kan konstateras på samma sätt som för de pantförsedda dryckesförpackningar som säljs idag.

Produkterna i de nya produktgrupperna kan börja registreras i retursystemen den 20 december 2018. Palpa godkänner produkterna i retursystemen alltid den 15:e eller den sista dagen i månaden (eller den vardag som infaller före dessa datum). Produkterna kan säljas som pantförsedda efter att produkten har godkänts i retursystemet.

Pantförsedda produkter i de nya produktgrupperna kommer till försäljning i sakta mak, enligt varje dryckestillverkares eller importörs tidtabeller.

 

Identifiering av pantförsedda förpackningar

Att burkar eller plastflaskor är pantförsedda kan konstateras med hjälp av pantbeteckningen på etiketten.

På glasförpackningar som registreras med den nationella streckkoden (produkten säljs med streckkoden i fråga endast i Finland) finns en pantbeteckning på etiketten.

På glasförpackningar som registreras med den nationella streckkoden (produkten säljs med streckkoden i fråga internationellt) finns ingen pantbeteckning på etiketten. Då kan konsumenten konstatera panten med hjälp av hyllkantsmarkeringen eller på kassakvittot.

Det går även att konstatera om en förpackning är pantförsedd med kontrollverktyget för pant som finns på Palpas webbplats. 

 

Förpackningarnas sortering i transportenheterna

De nya produktgruppernas pantförsedda flaskor och burkar sorteras i transportenheterna på samma sätt som de pantförsedda förpackningar som redan omfattas av systemet.

Palpa informerar - Horeca Juni 2018

07.06.2018

Palpa etiketternas leveranstidtabell

Palpa skickar etiketter för returerna på måndag, onsdag och fredag. Vi vill påminna alla returställen att beställa etiketter i tid.

Mera etiketter kan beställas på Extranet (extra.palpa.fi) eller från asiakaspalvelu@palpa.fi. Kom ihåg att använda bara returställens egna etiketter i returerna.

Korrekt sortering

Korrekt sortering av dryckesförpackningarna är nödvändigt både med tanke på återanvändningen av materialet och på utbetalningen av ersättningar.  

BURKAR
Returnera i Palpa manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

PLASTFLASKOR
Returnera endast plastflaskor med Palpas pantmärke i Palpa manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Sortera burkar och plastflaskor separat och returnera dem alltid hela, tomma och rena.  

GLASFLASKOR
Returnera glasflaskor i glasbehållare. I behållaren får inte sättas annan glasvara, porslin, keramik eller skräp.

OBS! Glasflaskor får inte sättas i säckar. Glasskärvorna är en stor säkerhetsrisk både för föraren och för personalen i behandlingsanläggningen. Om returen inte motsvarar Palpas anvisningar kan pantersättningen utebli för returneringen. Kom ihåg att följa Palpas retur- och sorteringsanvisningar i alla returer.

Mer information om returneringen

Palpa informerar - Horeca November 2017

04.12.2017

Palpa etiketternas leveranstidtabell ändras från 11.12.2017

Palpa skickar etiketter för returerna per post på måndag, onsdag och fredag i framtiden. Vi vill påminna alla returställen att beställa etiketter i tid.

Mera etiketter kan beställas på Extranet (extra.palpa.fi) eller från asiakaspalvelu@palpa.fi.
Kom ihåg att använda bara returställens egna etiketter i returerna.

Korrekt sortering

Korrekt sortering av dryckesförpackningarna är nödvändigt både med tanke på återanvändningen av materialet och på utbetalningen av ersättningar.  

Burkar
Returnera burkar i manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Plastflaskor
Returnera endast plastflaskor med Palpas pantmärke i manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Glasflaskor
Returnera glasflaskor i glasbehållare. I behållaren får inte sättas annan glasvara, porslin, keramik eller skräp.

OBS! Glasflaskor får inte sättas i säckar. Glasskärvorna är en stor säkerhetsrisk både för föraren och för personalen i behandlingsanläggningen. Om returen inte motsvarar Palpas anvisningar kan pantersättningen utebli för returneringen.

Kom ihåg att följa Palpas retur- och sorteringsanvisningar i alla returer.

Mer information om returneringen
 

Palpas Extranet

I Extranet kan returställen bl.a. uppdatera kontaktinformation, bilda nya Extranet-användare, beställa mera etiketter, granska returuppgifter, reklamera om returer som saknas och meddela om avslutning av verksamheten. Palpa har skickat Extranet-användarnamnet vid registreringen.

Mera information om Extranet och olika användarroller


Kreditnotornas mottagning via e-post

Returställen som mottar kreditnotor som papperfaktura kan nu välja e-post som faktureringsmetod på Extranet. Uppgifter kan uppdateras i sektionen Hantera kontaktuppgifter.

Palpa skickar en e-post som innehåller en länk till kreditnotan till returstället.

OBS! Endast huvudanvändaren kan ändra faktureringsmetod och e-postaddress.

Horeca: Returglasflaskornas pantkrediteringsgrunder i manuell retur, sortering och användning av etiketter

01.12.2016

Returglasflaskornas pantkrediteringsgrunder i manuell retur är granskat

Palpa har fått feedback om krediteringsgrunderna för pantförsedda glasflaskor som baserar sig på konversion av behållarens storlek när mängden av små pantförsedda glasflaskor ökat. Konversionen är nuvarande 400 flaskor i en stor behållare och 150 i den mindre behållaren.

Palpa granskade konversionen i oktober baserat på 12 månaders automatreturkvitton jämfört med returnerade glasbehållare. Ca. 80 % av glasflaskorna returneras via returautomaterna.

I beräkningen fanns med ca. 2 400 retursällen och drygt 230 000 transporterade glasbehållare. Mängden av glasflaskor i den stora behållaren är 394 stycken och 156 stycken i den mindre behållaren. Baserat på dessa resultat kommer Palpa inte att ändra krediteringsgrunden av panterna och kommer i fortsättningen att följa upp detta regelbundet.

Korrekt sortering

Korrekt sortering av returförpackningarna är nödvändigt både med tanke på återanvändningen av materialet och på utbetalningen av ersättningar.

Burkar
Returnera i PALPA manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Plastflaskor
Returnera endast plastflaskor med PALPAs pantmärke i PALPA manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Returglasflaskor
Returnera glasflaskor i glasbehållare. I behållaren får inte sättas annan glasvara, porslin, keramik eller skräp.
OBS! Glasflaskor får aldrig sättas i säckar. Glasskärvor är en stor säkerhetsrisk både för föraren och för personalen i behandlingsanläggningen. Om returen inte motsvarar PALPAs anvisningar kan pantersättningen utebli för returneringen.

Kom ihåg att följa PALPAs retur- och sorteringsanvisningar i alla returneringar.

Mer information om returneringen

Användning av etiketter

Vid returer identifieras ersättningsmottagaren endast genom etiketten.
Om returställen använder till exempel föregående handlares etiketter, betalningen av pantersättningar blir försenad. Kom ihåg att använda bara returställens egna etiketter i returerna.

Palpas Nyhetsbrev - Horeca Mars 2016

31.03.2016

Returanvisningarna på nätet i fortsättningen 

PALPA slutar skicka retur- och sorteringsanvisningarna som bilagor med etikettbeställningar från 1.4.2016.

Returanvisningar

 

Korrekt sortering

Korrekt sortering av returförpackningarna är nödvändigt både med tanke på återanvändningen av materialet och på utbetalningen av ersättningar.

Burkar

Returnera i PALPA manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Plastflaskor

Returnera endast plastflaskor med PALPAs pantmärke i PALPA manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Returglasflaskor

Returnera glasflaskor i glasbehållare. I behållaren får inte sättas annan glasvara, porslin, keramik eller skräp.


OBS! Glasflaskor får aldrig sättas i säckar. Glasskärvor är en stor säkerhetsrisk både för föraren och för personalen i behandlingsanläggningen.

Om returen inte motsvarar PALPAs anvisningar kan pantersättningen utebli för returneringen.

Kom ihåg att följa PALPAs retur- och sorteringsanvisningar i alla returneringar.

Mera information om returneringen

 

Returgraderna för 2015

Returgraden för pant-belagda dryckesburkar var 95 %, plastflaskornas returgrad var 92 % och returgraden för returglasflaskorna var 89 %. Returgraden för återpåfyllbara glasflaskor, som administreras av Ekopullo Ry., var cirka 98 %.

Returgraderna i Finland är mycket höga och en av de bästa i internationell jämförelse. Vi på PALPA vill tacka alla finländare för ansvarsfullt och miljövänligt beteende.