Palpa informerar - Horeca November 2017

04.12.2017

Palpa etiketternas leveranstidtabell ändras från 11.12.2017

Palpa skickar etiketter för returerna per post på måndag, onsdag och fredag i framtiden. Vi vill påminna alla returställen att beställa etiketter i tid.

Mera etiketter kan beställas på Extranet (extra.palpa.fi) eller från asiakaspalvelu@palpa.fi.
Kom ihåg att använda bara returställens egna etiketter i returerna.

Korrekt sortering

Korrekt sortering av dryckesförpackningarna är nödvändigt både med tanke på återanvändningen av materialet och på utbetalningen av ersättningar.  

Burkar
Returnera burkar i manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Plastflaskor
Returnera endast plastflaskor med Palpas pantmärke i manualsäck. Inga andra dryckesförpackningar eller skräp får sättas i säcken.

Glasflaskor
Returnera glasflaskor i glasbehållare. I behållaren får inte sättas annan glasvara, porslin, keramik eller skräp.

OBS! Glasflaskor får inte sättas i säckar. Glasskärvorna är en stor säkerhetsrisk både för föraren och för personalen i behandlingsanläggningen. Om returen inte motsvarar Palpas anvisningar kan pantersättningen utebli för returneringen.

Kom ihåg att följa Palpas retur- och sorteringsanvisningar i alla returer.

Mer information om returneringen
 

Palpas Extranet

I Extranet kan returställen bl.a. uppdatera kontaktinformation, bilda nya Extranet-användare, beställa mera etiketter, granska returuppgifter, reklamera om returer som saknas och meddela om avslutning av verksamheten. Palpa har skickat Extranet-användarnamnet vid registreringen.

Mera information om Extranet och olika användarroller


Kreditnotornas mottagning via e-post

Returställen som mottar kreditnotor som papperfaktura kan nu välja e-post som faktureringsmetod på Extranet. Uppgifter kan uppdateras i sektionen Hantera kontaktuppgifter.

Palpa skickar en e-post som innehåller en länk till kreditnotan till returstället.

OBS! Endast huvudanvändaren kan ändra faktureringsmetod och e-postaddress.