Palpan tunnistetarrojen käyttäminen

09.12.2025

Tunnistetarrojen käyttäminen

Palpan tunnistetarrat ovat palautuspistekohtaisia.

Palpa maksaa panttihyvitykset sille palautuspisteelle, jonka tiedot tarrassa on.

Käytättehän ainoastaan tarroja, joissa on palautuspisteenne toimittajanumero.
Näin varmistetaan, että panttihyvitykset maksetaan oikealle palauttajalle.

Palpan tunnistetarra tulee kiinnittää jokaiseen kuljetusyksikköön, pois lukien lasipullojen tyhjennyspalveluun kuuluvat palautukset. 

Kuljettajan ei tule ottaa mukaansa Palpan kuljetusyksiköitä, joissa ei ole Palpan tunnistetarraa.

Lisää tarroja voi tilata osoitteesta extra.palpa.fi, [email protected] tai Palpan nettisivujen kautta.

Lasiastian merkitseminen tunnistetarralla

Palpan tunnistetarra tulee liimata lasiastian kahvassa olevaan sulkimeen.
Lisäksi on tärkeää tarkistaa, ettei astiassa ole edellisen käyttäjän lukukelpoista tarraa.

Ylimääräiset tarrat tulee poistaa tai tehdä lukukelvottomiksi vetämällä
vinoviivat viivakoodien yli. Näin varmistetaan, että lasipullojen panttihyvitykset maksetaan oikealle palauttajalle.

Manuaalipalautusohje

Lasipullojen tyhjennyspalvelun ajankohtaiset

26.03.2025

Astioiden huuhtelu

Astiat huuhdellaan vähittäiskaupan ja HoReCa-toimialan tyhjennyspalvelupisteissä
1.4.–30.9.2025 välisenä aikana viisi kertaa, enintään kerran kuukaudessa.

Huolehdithan astiapuhtaudesta laittamalla pantillisen lasin astiaan vain ehjiä ja tyhjiä lasipulloja.

Palveluntuottaja vastaa astioiden huuhtelun rytmittämisestä. Palveluntuottaja huuhtelee ainoastaan tyhjennettävät astiat, varastoastioita ei huuhdella. Yhteystiedot löytyvät Palpan Palautuspisteiden Extranet-palvelusta, Tyhjennyspalvelun perustiedot -osiosta.

Huolehdithan, että käytössä on tyhjennysrytmiin sopiva määrä ehjiä pantillisen lasin astioita. Lisäastiat sekä ylimääräisten, likaisten tai rikkinäisten astioiden vaihdon voit tilata juomatoimittajalta (suurimmat panimot, keskusliikkeet ja tukut).

Ohjeet sekä lisätiedot lasin tyhjennyspalvelusta löytyvät Palpan verkkosivujen materiaalipankista:

Tyhjennyspalveluohje

Tyhjennyspalvelun ohjevideo

Palvelun toiminnan kuvaus

Lasipullojen tyhjennyspalvelun asiakastyytyväisyyskysely 2024

13.11.2024

Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 1.-31.10.2024 välisenä aikana sähköisellä kyselylomakkeella.

Kysely lähetettiin palvelussa mukana oleville vähittäiskaupan ja Horecan palautuspisteille.

Vastauksia saatiin 343 kpl, mikä on enemmän kuin edellisvuonna. Vastausprosentti oli 15 %.  

Arvonlisäveromuutoksen vaikutus panttiarvoihin

09.07.2024

Hallitus on esittänyt arvonlisäveron korotusta alkaen 1.9.2024. Esityksen mukaan nykyinen 24 % nousee 25,5 %:iin. Eduskunta ei ole vielä vahvistanut hallituksen esitystä.

Juomapakkausten panttiarvot ovat arvonlisäverollisia. Arvonlisäveron muuttuminen ei muuta juomapakkausten etiketeissä esitettäviä panttiarvoja.

Muutos vaikuttaa verottomiin panttiarvoihin.

Uusia verottomia panttiarvoja sovelletaan seuraavilla aikatauluilla:

  • Palautuspisteille tilitettävissä panttihyvityksissä alkaen tilitysjaksosta 1.-15.9.2024.
  • Panimoilta ja juomamaahantuojilta laskutettavissa panteissa syyskuun myyntiraporteista tehtävissä laskutuksissa (laskutus lokakuun alussa).

Uusia verottomia panttiarvoja käytetään kaikissa panttitilityksissä ja -veloituksissa edellä mainituista jaksoista eteenpäin.

Ohjeistusta palautuspisteille

01.06.2023

Palautusohjeet ilman automaattia palauttaville pisteille

Juomapakkaukset tulee lajitella materiaalin mukaan oikeaan kuljetusyksikköön. Oikeanlainen lajittelu on tärkeää, jotta juomapakkausten materiaali voidaan kierrättää.

Tölkit / muovipullot

Lajittele tölkit ja muovipullot erikseen.

Palauta tölkit, myös pantittomat. 

Palauta ainoastaan Palpan panttimerkillä varustetut muovipullot.

Huom! Pantittomia muovipulloja ei saa lajitella pantillisen materiaalin joukkoon, koska materiaalin kierrätettävyyttä ei voida taata. Muovin kierrätyksen takia erilaisia muovilaatuja ei saa sekoittaa keskenään. Myös vääränlaiset materiaalit pakkauksessa voivat haitatakierrätystä. 

Palauta manuaalisäkissä

Käytä tölkkien ja muovipullojen palautuksissa ainoastaan Palpan manuaalisäkkiä (punainen painatus). 

Sulje säkki tiukasti sulkimella ja kiinnitä sulkimeen Palpan tunnistetarra.

Huom! Säkkiä ei saa ylitäyttää.  

 
Lasipullot

Lajittele lasipullot ehjinä ja tyhjinä Palpan lasiastiaan.

Kiinnitä tunnistetarra kahvassa olevaan sulkimeen. 

Huom! Huolehdithan, ettei astiassa ole edellisen käyttäjän lukukelpoista tunnistetarraa. Poista ylimääräiset tarrat tai tee ne lukukelvottomiksi vetämällä vinoviivat viivakoodien yli.

Uudelleentäytettävät lasipullot 

Uudelleentäytettäviä lasipulloja ei saa laittaa Palpan lasiastiaan. Ne tulee palauttaa panimoiden korissa tai kennolevyllä Hartwallille. 


Epäpuhtaudet estävät kierrättämisen 

Palautuksiin ei saa laittaa roskia tai muita epäpuhtauksia, koska ne estävät kierrättämisen. Mikäli palautus ei vastaa Palpan ohjeistusta, on Palpalla oikeus sanktioida palautuspistettä ohjeen noudattamatta jättämisestä. Juomatoimittajalla on oikeus kieltäytyä vastaanottamasta ohjeen vastaisesti pakattuja kuljetusyksiköitä.

Muistattehan noudattaa Palpan lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.

Palautusohjeet


Yhteystietomuutoksista ilmoittaminen

Muistathan ilmoittaa Palpalle, jos toimipaikkasi yhteystiedot muuttuvat. Muutoksista voi ilmoittaa osoitteeseen [email protected] tai numeroon (09) 868 9860.