Lasipullojen tyhjennyspalvelu

28.04.2021

Tyhjennyspalveluohjeet

Tyhjennyspalveluohjeet on päivitetty alkuvuodesta 2021 ja ne löytyvät täältä:

Käy myös katsomassa ohjevideo tyhjennyspalvelupisteille.

Kaikki palautuksiin liittyvät ohjeet löytyvät verkkosivujemme materiaalipankista.

Lasiastioiden tyhjennysrytmi

Tyhjennyspalvelussa lasiastiat käydään tyhjentämässä toimipisteessä sovitussa tyhjennysrytmissä. Voimassa olevan tyhjennysrytmin ja ajopäivän voi tarkistaa Palpan palautuspisteiden Extranet-palvelun tyhjennyspalveluosiosta.

Mikäli sinulla ei ole tunnuksia Extranet-palveluun, voit tilata ne osoitteesta asiakaspalvelu@palpa.fi.

Mikäli sinulla on tarvetta muuttaa ajopäiviä tai tyhjennysrytmiä, voit olla yhteydessä suoraan palveluntarjoajaan. Yhteystiedot löytyvät Extranet-palvelun tyhjennyspalveluosiosta. 

Juomapakkausten lajittelu

Juomapakkausten oikeanlainen lajittelu varmistaa, että kierrätettävä materiaali pysyy niin puhtaana, että siitä voidaan valmistaa uusia elintarvikepakkauksia.

Lajittele ainoastaan lasiset juomapullot Palpan lasiastiaan. Palauta lasipullot ehjinä ja tyhjinä. Juomajäämät lasipulloista likaavat palautusastian ja aiheuttavat mm. kärpäsongelmia kesäkuukausina.

HUOM! Astiaan ei saa laittaa tölkkejä, muovipulloja, keramiikkaa, posliinia, roskia tai muuta lasimateriaalia (esim. juomalasit).  


Epäpuhtaudet estävät lasimateriaalin kierrättämisen

Palautuksiin ei saa laittaa roskia tai muita epäpuhtauksia, koska ne estävät kierrättämisen.

Mikäli palautus ei vastaa Palpan ohjeistusta, on kuljettajalla oikeus jättää astia tyhjentämättä. Palautuspiste vastaa epäpuhtauksien takia tyhjentämättä jääneen astian tyhjentämisestä sekajätteeseen omalla kustannuksellaan, mikäli lasiastiasta ei pystytä poistamaan epäpuhtauksia.

Muistattehan noudattaa Palpan lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.
Lajitteluohje

Lasipullojen tyhjennyspalvelun asiakastyytyväisyyskysely 2020

Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin syys-lokakuun 2020 aikana tyhjennyspalvelussa mukana olleille vähittäiskaupan ja Horecan palautuspisteille. Kysely lähetettiin yhteensä 1999 palautuspisteelle ja vastauksia saatiin 296 kpl. Kiitämme kaikkia vastanneita hyvästä palautteesta.

Palpan lasipullojen tyhjennyspalvelun suositteluprosentti oli 74%.

Lue lisää asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista täältä.

Lasipullojen tyhjennyspalvelun asiakastyytyväisyyskysely 2020

01.12.2020

Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin syys-lokakuun 2020 aikana tyhjennyspalvelussa mukana oleville vähittäiskaupan ja Horecan palautuspisteille. Kysely lähetettiin yhteensä 1999 palautuspisteelle ja vastauksia saatiin 296 kpl.

Palpan lasipullojen tyhjennyspalvelun suositteluprosentti on nyt 74%.

Palautuspisteet ovat tyytyväisimpiä tyhjennysrytmiin, kuljettajien avuliaisuuteen sekä siihen, että tyhjennykset hoituvat sovitusti. Myös yhteydenpito koettiin vaivattomaksi.

Eniten haasteita koettiin edelleen olevan tiedottamisessa ja astioiden puhtaudessa. Palpa jatkaa palvelun kehittämistä ja suunnittelee toimenpiteitä, joilla nämä asiat saataisiin toimimaan entistä paremmin.

Alla yhteenveto kyselyn tuloksista.
Arvosteluasteikko 1 = erittäin tyytymätön, 3 = tyytyväinen/neutraali ja 5 = erittäin tyytyväinen

Käsittelykorvaukset alkaen 1.1.2021

06.11.2020

Palpan hallitus on päättänyt uusista vähittäiskaupan käsittelykorvauksista 1.1.2021 alkaen.

  alv 0% alv 24 %
JUOMATÖLKKI (€/tölkki)    
Automaattipalautus, litistävä automaatti 0,02317 0,02873
Automaattipalautus, ei litistävä automaatti 0,01944 0,02410
Manuaalipalautus 0,01944 0,02410
KIERRÄTYSMUOVIPULLO (€/pullo)    
Automaattipalautus, litistävä automaatti 0,02871 0,03559
Automaattipalautus, ei litistävä automaatti 0,01944 0,02410
Manuaalipalautus 0,01944 0,02410
KIERRÄTYSLASIPULLO (€/pullo)    
Automaattipalautus 0,01944 0,02410
Manuaalipalautus 0,01944 0,02410

Kauppa: Käsittelykorvaukset alkaen 1.1.2020

10.01.2020

Palpan hallitus on päättänyt uusista vähittäiskaupan käsittelykorvauksista 1.1.2020 alkaen.

Uudet käsittelykorvaukset löytyvät Materiaalipankista.

Kauppa ja Horeca: Palautusjärjestelmien laajentaminen

20.12.2018

Palpa laajentaa palautusjärjestelmiä koskemaan juomapakkausveron alaisen tullitariffinimikkeen 22 lisäksi hedelmä- ja kasvismehuja sekä mehu- ja juomatiivisteitä ja glögitiivisteitä.

Pakkauksina hyväksytään Palpan palautusjärjestelmien nykyiset pakkaustyypit alumiinitölkki, PET-muovipullo ja lasipullo. Uusien tuoteryhmien tuotteiden pantillisuuden voi todeta samoin kuin jo myynnissä olevista pantillisista juomapakkauksista.

Uusiin tuoteryhmiin kuuluvien tuotteiden rekisteröintejä palautusjärjestelmiin voi aloittaa 20.12.2018. Palpa hyväksyy tuotteita palautusjärjestelmiin aina kuukauden 15. tai viimeinen päivä (tai niitä edeltävä arkipäivä). Tuotteita voi myydä pantillisena tuotteen palautusjärjestelmään hyväksymisen jälkeen.

Uusien tuoteryhmien tuotteita tulee myyntiin pantillisena vähitellen, kunkin juomavalmistajan tai maahantuojan omien aikataulujen mukaan. 

 

Pantillisuuden toteaminen

Tölkeissä ja muovipulloissa Pakkausten pantillisuuden voi todeta etiketin panttimerkinnästä.

Lasipakkauksissa, jotka rekisteröidään kansallisella viivakoodilla (tuotetta myydään kyseisellä viivakoodilla vain Suomessa), on etiketissä panttimerkintä.

Lasipakkauksissa, jotka rekisteröidään kansainvälisellä viivakoodilla (tuotetta myydään kyseisellä viivakoodilla kansainvälisesti), ei etiketissä ole panttimerkkiä. Tuolloin kuluttaja voi todeta pantillisuuden hyllyreunamerkinnästä tai kassakuitista.

Pakkauksen pantillisuuden voi tarkastaa myös Palpan verkkosivujen pantillisuuden tarkastustyökalulla

 

Pakkausten lajittelu kuljetusyksiköihin

Uusien tuoteryhmien pantillisten pullojen ja tölkkien lajittelu kuljetusyksiköihin tapahtuu samoin kuin nykyisin järjestelmään jo kuuluvien pantillisten pakkausten osalta.