Palpa tiedottaa - Horeca Marraskuu 2017

04.12.2017

Tunnistetarrojen toimitusaikataulu muuttuu 11.12.2017 alkaen

Palpa lähettää tunnistetarrat palautuspisteille jatkossa maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Haluamme muistuttaa kaikkia palautuspisteitä tilaamaan tunnistetarrat ajoissa.

Tarroja voi tilata lisää Extranetistä (extra.palpa.fi) tai osoitteesta asiakaspalvelu@palpa.fi.
Käytättehän palautuksissanne ainoastaan oman yrityksenne tai toimipaikkanne tunnistetarroja.

 
Juomapakkausten lajittelu

Juomapakkausten oikeanlainen lajittelu ja palauttaminen ovat välttämättömiä niin materiaalin uudelleenkäytön kuin hyvitysten maksamisenkin kannalta.

Tölkit (TLK)
Tölkit palautetaan manuaalisäkissä. Säkkiin ei saa laittaa muita juomapakkauksia eikä roskia.

Muovipullot (KMP)
Palpan panttimerkillä varustetut muovipullot palautetaan manuaalisäkissä. Säkkiin ei saa laittaa muita juomapakkauksia eikä roskia.

Lasipullot (KLP)
Lasipullot palautetaan lasiastiassa. Astiaan ei saa laittaa muuta lasimateriaalia, posliinia, keramiikkaa tai roskia.

HUOM! Lasipulloja ei saa palauttaa manuaalisäkissä. Lasinsirpaleet ovat turvallisuusriski sekä kuljettajalle että käsittelylaitoksen henkilökunnalle ja ne saattavat rikkoa laskentalaitteen.
Mikäli palautus ei vastaa Palpan ohjeistusta, voi panttihyvitys palautuksesta jäädä saamatta.

Muistattehan noudattaa Palpan lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.

Lisätietoa palauttamisesta  

Palpan Extranet 

Extranetissä palautuspiste voi mm. päivittää yhteystietoja, perustaa uusia Extranet-käyttäjiä, tilata lisää tunnistetarroja, tarkistaa palautustietoja, reklamoida puuttuvista palautuksista sekä ilmoittaa toiminnan lopettamisesta. Käyttäjätunnus ja salasana on lähetetty rekisteröitymisen yhteydessä.

Lisätietoa Extranetistä ja käyttäjärooleista
 

Palautustilitysten vastaanotto sähköpostitse

Palautustilitykset paperilaskuina vastaanottavat palautuspisteet voivat nyt halutessaan valita Extranetissä laskun toimitustavaksi sähköpostin. Tiedot voi päivittää Yhteystietojen hallinta -osiossa.

Palautuspisteelle lähetetään sähköposti, joka sisältää linkin avattavaan laskuun. Lasku lähetetään ainoastaan yhteen sähköpostiosoitteeseen.

HUOM! Ainoastaan pääkäyttäjä voi muuttaa laskun toimitustapaa ja sähköpostiosoitetta.

Lasipullojen astiakonversiot muuttuvat 1.7.2017

15.06.2017

Palpa on saanut palautetta lasipullojen manuaalipalautusten panttihyvityksiin käytettävistä astiakonversioista pienten lasipullojen yleistyttyä. Saatujen palautteiden perusteella tehtiin astiakonversion tarkistuslaskelma, joka perustui Palpan keräämiin palautustietoihin. 
 
Tarkistuslaskelma esitettiin Palpan hallitukselle ja hallitus päätti 1.6.2017, että lasipullojen astiakonversioiden määrää korotetaan 1.7.2017 alkaen seuraavasti:

 

Astiakonversio (pullot)

 

Astiakonversio (€)

 

Nykyinen

1.7.2017

Muutos

 

Nykyinen

1.7.2017

Muutos

600L 400 kpl 420 kpl + 20 kpl   40 € 42 € + 2 €
240L 150 kpl 180 kpl + 30 kpl   15 € 18 € + 3 €
Vajaa 240L 75 kpl 90 kpl + 15 kpl   7,50 € 9 € + 1,50 €

Horeca: Kierrätyslasipullojen manuaalipalautusten panttihyvitysperusteet, juomapakkausten lajittelu ja tunnistetarrojen käyttö

01.12.2016

Kierrätyslasipullopalautusten panttihyvitysperusteet tarkistettu

Palpa on saanut palautetta kierrätyslasipullojen panttihyvityksissä käytettävistä astiakonversioista pienten pullojen yleistyessä. Astiakonversio on tällä hetkellä isolle astialle 400 pulloa ja pienelle 150 pulloa.
 
Palpa on tarkistanut konversiot lokakuussa 2016 perustuen 12 kuukauden automaattikuitteihin sekä näistä pisteistä palautuneisiin astiamääriin. Pantillisista kierrätyslasipulloista noin 80 % palautuu Palpalle palautusautomaatin kautta.
 
Laskennassa on ollut mukana noin 2 400 palautuspistettä ja reilut 230 000 kuljetettua lasiastiaa. Pullomäärä isossa astiassa oli tarkistuksen myötä 394 pulloa ja pienessä 156 pulloa. Näihin tuloksiin perustuen pullojen panttihyvitysmäärät on päätetty pitää ennallaan ja niiden kehitystä seurataan Palpalla säännöllisesti.

Juomapakkausten lajittelu

Palautuspakkausten oikeaoppinen lajittelu ja palauttaminen ovat välttämättömiä niin materiaalin uudelleenkäytön kuin hyvitysten maksamisenkin kannalta.

Tölkit
Tölkit palautetaan manuaalisäkissä. Muita juomapakkauksia ei saa laittaa samaan kuljetusyksikköön. Kuljetusyksikössä ei saa olla roskia.

Muovipullot (KMP)
PALPAn panttimerkillä varustetut muovipullot palautetaan manuaalisäkissä. Muita juomapakkauksia ei saa laittaa samaan kuljetusyksikköön. Kuljetusyksikössä ei saa olla roskia.

Kierrätyslasipullot (KLP)
Kierrätyslasipullot palautetaan KLP-astiassa. Astiaan ei saa laittaa muuta lasimateriaalia, posliinia, keramiikkaa tai roskia.

HUOM! Lasipulloja ei saa koskaan palauttaa säkeissä. Lasinsirpaleet ovat suuri turvallisuusriski sekä kuljettajalle että käsittelylaitoksen henkilökunnalle ja ne saattavat rikkoa laskentalaitteen.
Mikäli palautus ei vastaa PALPAn ohjeistusta, voi panttihyvitys jäädä palautuksesta saamatta.

Muistattehan noudattaa PALPAn lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.

Lisätietoa palauttamisesta

Tunnistetarrojen käyttäminen

Palautuksissa käytettävät tunnistetarrat ovat yritys- tai toimipaikkakohtaisia. Maksamme panttihyvitykset tarroissa olevan toimittajanumeron perusteella. Jos palautuspiste käyttää palautuksissaan esimerkiksi edellisen kauppiaan tarroja, jäävät palautukset PALPAlla virhetilaan ja panttihyvitysten maksaminen viivästyy. Käytättehän palautuksissanne ainoastaan oman yrityksenne tai toimipaikkanne tunnistetarroja.

 

Palpa tiedottaa - Horeca Maaliskuu 2016

31.03.2016

PALPA lopettaa palautusohjeiden lähettämisen tunnistetarrojen liitteenä

PALPA lopettaa lajittelu- ja palautusohjeiden lähettämisen tunnistetarratilausten liitteenä 1.4.2016 alkaen.

Palautusohjeet


Juomapakkausten lajittelu

Palautuspakkausten oikeaoppinen lajittelu ja palauttaminen ovat välttämättömiä niin materiaalin uudelleenkäytön kuin hyvitysten maksamisenkin kannalta.

Tölkit

Tölkit palautetaan manuaalipalautussäkissä. Muita juomapakkauksia ei saa laittaa samaan säkkiin. Säkeissä ei saa myöskään olla roskia.

Muovipullot (KMP)

PALPAn panttimerkillä varustetut muovipullot palautetaan manuaalipalautussäkissä. Muita juomapakkauksia ei saa laittaa samaan säkkiin. Säkeissä ei saa myöskään olla roskia.

Kierrätyslasipullot (KLP)

Kierrätyslasipullot palautetaan KLP-astiassa. Astiaan ei saa laittaa muuta lasimateriaalia, posliinia, keramiikkaa tai roskia.

HUOM! Lasipulloja ei saa koskaan palauttaa säkeissä. Lasinsirpaleet ovat suuri turvallisuusriski sekä kuljettajalle että käsittelylaitoksen henkilökunnalle ja ne saattavat rikkoa laskentalaitteen.

Mikäli palautus ei vastaa PALPAn ohjeistusta, voi panttihyvitys jäädä palautuksesta saamatta.

Muistattehan noudattaa PALPAn lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.

Lisätietoa palauttamisesta

 

Palautusasteet 2015

Pantillisten juomatölkkien palautusaste oli 95 %, muovipullojen palautusaste 92 % ja kierrätyslasipullojen palautusaste 89 %. Ekopullon hallinnoimien uudelleentäytettävien lasipullojen palautusaste oli noin 98 %.

PALPAn pantillisten juomapakkausten palautusasteet ovat huippuluokkaa ja kansainvälisessä vertailussa maailman kärjessä.

Haluamme kiittää kuluttajia sekä juoma-alan ja kaupan alan toimijoita vastuullisesta ja ympäristöystävällisestä toiminnasta. Aikaisempien vuosien palautusasteet löytyvät PALPAn Kaikki kiertää – julkaisusta.

Kaikki kiertää 2015

Palautusjärjestelmien sääntöjen päivitykset

29.01.2016

Palpa on vuoden 2015 aikana valmistellut päivityksiä palautusjärjestelmien sääntöihin. Palautusjärjestelmät ovat kukin käynnistyneet eri vuosikymmeninä, joten niiden ajanmukaistaminen ja yhtenäistäminen nähtiin tarpeelliseksi. Päivitetyt säännöt ovat voimassa 1.2.2016 alkaen.

Päivitysten myötä säännöt vastaavat paremmin palautusjärjestelmien tämän päivän toimintaa. Tehdyt päivitykset eivät aiheuta suuria muutoksia normaaliin toimintaan eikä niiden tullessa voimaan tehdä muutoksia operatiivisiin toimintaohjeisiin.

Asiat on ryhmitelty uudelleen, niitä on pyritty esittämään toiminnan kronologian mukaisesti ja järjestelmissä ilmenevät samanlaiset piirteet on teksteissä yhtenäistetty samanmuotoisiksi. Monia määritteitä on tarkennettu, uusia lisätty ja joitain termejä on nimetty uudelleen. Esim. Pantinmaksaja on nyt Jäsen.

Säännöistä on myös poistettu asioita, mitkä kuuluvat palautusjärjestemän operatiivisen toiminnan ohjeistuksen tai viranomaismääräysten piiriin. Tuolloin säännöissä viitataan sivustoltamme saatavaan ohjeistukseen tai viranomaismääräyksiin.

Kehotamme tutustumaan uusiin sääntöihin sivustomme Materiaalipankissa.

Lisätietoja antaa toimitusjohtaja Pasi Nurminen puh. 09-8689 8665.