Juomapakkausten lajittelu

09.06.2021

Juomapakkausten oikeanlainen lajittelu varmistaa, että kierrätettävä materiaali pysyy niin puhtaana, että siitä voidaan valmistaa uusia elintarvikepakkauksia. 


Tölkit ja muovipullot

Lajittele tölkit ja muovipullot erikseen.

Palauta kaikki tölkit, myös pantittomat ehjinä ja tyhjinä Palpan manuaalisäkissä (punainen painatus).

Palauta ainoastaan Palpan panttimerkillä varustetut muovipullot ehjinä ja tyhjinä manuaalisäkissä.

Pantittomia muovipulloja ei saa lajitella pantillisen materiaalin joukkoon, koska materiaalin kierrätettävyyttä ei voida taata.
Pantittomat muovipullot voi kierrättää palauttamalla ne muovinkeräyspisteeseen, energiajakeena tai sekajätteenä. 

HUOM! Manuaalisäkki tulee sulkea tiukasti sulkimella. Sulkimen ja säkin reunan väliin tulee jättää noin 30 cm. Liian täyteen pakattu säkki saattaa aueta tai rikkoutua kuljetuksen aikana.


Lasipullot

Lajittele ainoastaan lasiset juomapullot Palpan lasiastiaan. Palauta lasipullot ehjinä ja tyhjinä.

HUOM!
Lasipulloja ei saa palauttaa manuaalisäkissä. Lasinsirpaleet ovat turvallisuusriski sekä kuljettajalle että käsittelylaitoksen henkilökunnalle.
 

Epäpuhtaudet estävät kierrättämisen

Palautuksiin ei saa laittaa roskia tai muita epäpuhtauksia, koska ne estävät kierrättämisen.

Mikäli palautus ei vastaa Palpan ohjeistusta, on Palpalla oikeus sanktioida palautuspistettä ohjeen noudattamatta jättämisestä. Juomatoimittajalla on oikeus kieltäytyä vastaanottamasta ohjeen vastaisesti pakattuja kuljetusyksiköitä. 

Muistattehan noudattaa Palpan lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.

Palautusohjeet

Lasipullojen tyhjennyspalvelu

28.04.2021

Tyhjennyspalveluohjeet

Tyhjennyspalveluohjeet on päivitetty alkuvuodesta 2021 ja ne löytyvät täältä:

Käy myös katsomassa ohjevideo tyhjennyspalvelupisteille.

Kaikki palautuksiin liittyvät ohjeet löytyvät verkkosivujemme materiaalipankista.

Lasiastioiden tyhjennysrytmi

Tyhjennyspalvelussa lasiastiat käydään tyhjentämässä toimipisteessä sovitussa tyhjennysrytmissä. Voimassa olevan tyhjennysrytmin ja ajopäivän voi tarkistaa Palpan palautuspisteiden Extranet-palvelun tyhjennyspalveluosiosta.

Mikäli sinulla ei ole tunnuksia Extranet-palveluun, voit tilata ne osoitteesta asiakaspalvelu@palpa.fi.

Mikäli sinulla on tarvetta muuttaa ajopäiviä tai tyhjennysrytmiä, voit olla yhteydessä suoraan palveluntarjoajaan. Yhteystiedot löytyvät Extranet-palvelun tyhjennyspalveluosiosta. 

Juomapakkausten lajittelu

Juomapakkausten oikeanlainen lajittelu varmistaa, että kierrätettävä materiaali pysyy niin puhtaana, että siitä voidaan valmistaa uusia elintarvikepakkauksia.

Lajittele ainoastaan lasiset juomapullot Palpan lasiastiaan. Palauta lasipullot ehjinä ja tyhjinä. Juomajäämät lasipulloista likaavat palautusastian ja aiheuttavat mm. kärpäsongelmia kesäkuukausina.

HUOM! Astiaan ei saa laittaa tölkkejä, muovipulloja, keramiikkaa, posliinia, roskia tai muuta lasimateriaalia (esim. juomalasit).  


Epäpuhtaudet estävät lasimateriaalin kierrättämisen

Palautuksiin ei saa laittaa roskia tai muita epäpuhtauksia, koska ne estävät kierrättämisen.

Mikäli palautus ei vastaa Palpan ohjeistusta, on kuljettajalla oikeus jättää astia tyhjentämättä. Palautuspiste vastaa epäpuhtauksien takia tyhjentämättä jääneen astian tyhjentämisestä sekajätteeseen omalla kustannuksellaan, mikäli lasiastiasta ei pystytä poistamaan epäpuhtauksia.

Muistattehan noudattaa Palpan lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.
Lajitteluohje

Lasipullojen tyhjennyspalvelun asiakastyytyväisyyskysely 2020

Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin syys-lokakuun 2020 aikana tyhjennyspalvelussa mukana olleille vähittäiskaupan ja Horecan palautuspisteille. Kysely lähetettiin yhteensä 1999 palautuspisteelle ja vastauksia saatiin 296 kpl. Kiitämme kaikkia vastanneita hyvästä palautteesta.

Palpan lasipullojen tyhjennyspalvelun suositteluprosentti oli 74%.

Lue lisää asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista täältä.

Lasipullojen tyhjennyspalvelun asiakastyytyväisyyskysely 2020

01.12.2020

Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin syys-lokakuun 2020 aikana tyhjennyspalvelussa mukana oleville vähittäiskaupan ja Horecan palautuspisteille. Kysely lähetettiin yhteensä 1999 palautuspisteelle ja vastauksia saatiin 296 kpl.

Palpan lasipullojen tyhjennyspalvelun suositteluprosentti on nyt 74%.

Palautuspisteet ovat tyytyväisimpiä tyhjennysrytmiin, kuljettajien avuliaisuuteen sekä siihen, että tyhjennykset hoituvat sovitusti. Myös yhteydenpito koettiin vaivattomaksi.

Eniten haasteita koettiin edelleen olevan tiedottamisessa ja astioiden puhtaudessa. Palpa jatkaa palvelun kehittämistä ja suunnittelee toimenpiteitä, joilla nämä asiat saataisiin toimimaan entistä paremmin.

Alla yhteenveto kyselyn tuloksista.
Arvosteluasteikko 1 = erittäin tyytymätön, 3 = tyytyväinen/neutraali ja 5 = erittäin tyytyväinen

Kauppa ja Horeca: Palautusjärjestelmien laajentaminen

20.12.2018

Palpa laajentaa palautusjärjestelmiä koskemaan juomapakkausveron alaisen tullitariffinimikkeen 22 lisäksi hedelmä- ja kasvismehuja sekä mehu- ja juomatiivisteitä ja glögitiivisteitä.

Pakkauksina hyväksytään Palpan palautusjärjestelmien nykyiset pakkaustyypit alumiinitölkki, PET-muovipullo ja lasipullo. Uusien tuoteryhmien tuotteiden pantillisuuden voi todeta samoin kuin jo myynnissä olevista pantillisista juomapakkauksista.

Uusiin tuoteryhmiin kuuluvien tuotteiden rekisteröintejä palautusjärjestelmiin voi aloittaa 20.12.2018. Palpa hyväksyy tuotteita palautusjärjestelmiin aina kuukauden 15. tai viimeinen päivä (tai niitä edeltävä arkipäivä). Tuotteita voi myydä pantillisena tuotteen palautusjärjestelmään hyväksymisen jälkeen.

Uusien tuoteryhmien tuotteita tulee myyntiin pantillisena vähitellen, kunkin juomavalmistajan tai maahantuojan omien aikataulujen mukaan. 

 

Pantillisuuden toteaminen

Tölkeissä ja muovipulloissa Pakkausten pantillisuuden voi todeta etiketin panttimerkinnästä.

Lasipakkauksissa, jotka rekisteröidään kansallisella viivakoodilla (tuotetta myydään kyseisellä viivakoodilla vain Suomessa), on etiketissä panttimerkintä.

Lasipakkauksissa, jotka rekisteröidään kansainvälisellä viivakoodilla (tuotetta myydään kyseisellä viivakoodilla kansainvälisesti), ei etiketissä ole panttimerkkiä. Tuolloin kuluttaja voi todeta pantillisuuden hyllyreunamerkinnästä tai kassakuitista.

Pakkauksen pantillisuuden voi tarkastaa myös Palpan verkkosivujen pantillisuuden tarkastustyökalulla

 

Pakkausten lajittelu kuljetusyksiköihin

Uusien tuoteryhmien pantillisten pullojen ja tölkkien lajittelu kuljetusyksiköihin tapahtuu samoin kuin nykyisin järjestelmään jo kuuluvien pantillisten pakkausten osalta.

Palpa tiedottaa - Horeca Kesäkuu 2018

07.06.2018

Tunnistetarrojen toimitusaikataulu

Palpa lähettää tunnistetarrat palautuspisteille maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.
Haluamme muistuttaa kaikkia palautuspisteitä tilaamaan tunnistetarrat ajoissa.

Tarroja voi tilata lisää Extranetistä (extra.palpa.fi) tai osoitteesta asiakaspalvelu@palpa.fi.
Käytättehän palautuksissanne ainoastaan palautuspisteen omia tunnistetarroja.

Juomapakkausten lajittelu

Juomapakkausten oikeanlainen lajittelu ja palauttaminen ovat välttämättömiä niin materiaalin uudelleenkäytön kuin hyvitysten maksamisenkin kannalta.

TÖLKIT
Palauta tölkit manuaalisäkissä. Säkkiin ei saa laittaa muita juomapakkauksia eikä roskia.

MUOVIPULLOT
Palauta Palpan panttimerkillä varustetut muovipullot manuaalisäkissä. Säkkiin ei saa laittaa muita juomapakkauksia eikä roskia.

Lajittele tölkit ja muovipullot erikseen ja palauta ne aina ehjinä, tyhjinä ja puhtaina.

LASIPULLOT
Palauta lasipullot lasiastiassa. Astiaan ei saa laittaa muuta lasimateriaalia, posliinia, keramiikkaa tai roskia.

HUOM! Lasipulloja ei saa palauttaa manuaalisäkissä. Lasinsirpaleet ovat turvallisuusriski sekä kuljettajalle että käsittelylaitoksen henkilökunnalle ja ne saattavat rikkoa laskentalaitteen. Mikäli palautus ei vastaa Palpan ohjeistusta, voi panttihyvitys palautuksesta jäädä saamatta.

Muistattehan noudattaa Palpan lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.

Lisätietoa palauttamisesta