Horeca: Kierrätyslasipullojen manuaalipalautusten panttihyvitysperusteet, juomapakkausten lajittelu ja tunnistetarrojen käyttö

01.12.2016

Kierrätyslasipullopalautusten panttihyvitysperusteet tarkistettu

Palpa on saanut palautetta kierrätyslasipullojen panttihyvityksissä käytettävistä astiakonversioista pienten pullojen yleistyessä. Astiakonversio on tällä hetkellä isolle astialle 400 pulloa ja pienelle 150 pulloa.
 
Palpa on tarkistanut konversiot lokakuussa 2016 perustuen 12 kuukauden automaattikuitteihin sekä näistä pisteistä palautuneisiin astiamääriin. Pantillisista kierrätyslasipulloista noin 80 % palautuu Palpalle palautusautomaatin kautta.
 
Laskennassa on ollut mukana noin 2 400 palautuspistettä ja reilut 230 000 kuljetettua lasiastiaa. Pullomäärä isossa astiassa oli tarkistuksen myötä 394 pulloa ja pienessä 156 pulloa. Näihin tuloksiin perustuen pullojen panttihyvitysmäärät on päätetty pitää ennallaan ja niiden kehitystä seurataan Palpalla säännöllisesti.

Juomapakkausten lajittelu

Palautuspakkausten oikeaoppinen lajittelu ja palauttaminen ovat välttämättömiä niin materiaalin uudelleenkäytön kuin hyvitysten maksamisenkin kannalta.

Tölkit
Tölkit palautetaan manuaalisäkissä. Muita juomapakkauksia ei saa laittaa samaan kuljetusyksikköön. Kuljetusyksikössä ei saa olla roskia.

Muovipullot (KMP)
PALPAn panttimerkillä varustetut muovipullot palautetaan manuaalisäkissä. Muita juomapakkauksia ei saa laittaa samaan kuljetusyksikköön. Kuljetusyksikössä ei saa olla roskia.

Kierrätyslasipullot (KLP)
Kierrätyslasipullot palautetaan KLP-astiassa. Astiaan ei saa laittaa muuta lasimateriaalia, posliinia, keramiikkaa tai roskia.

HUOM! Lasipulloja ei saa koskaan palauttaa säkeissä. Lasinsirpaleet ovat suuri turvallisuusriski sekä kuljettajalle että käsittelylaitoksen henkilökunnalle ja ne saattavat rikkoa laskentalaitteen.
Mikäli palautus ei vastaa PALPAn ohjeistusta, voi panttihyvitys jäädä palautuksesta saamatta.

Muistattehan noudattaa PALPAn lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.

Lisätietoa palauttamisesta

Tunnistetarrojen käyttäminen

Palautuksissa käytettävät tunnistetarrat ovat yritys- tai toimipaikkakohtaisia. Maksamme panttihyvitykset tarroissa olevan toimittajanumeron perusteella. Jos palautuspiste käyttää palautuksissaan esimerkiksi edellisen kauppiaan tarroja, jäävät palautukset PALPAlla virhetilaan ja panttihyvitysten maksaminen viivästyy. Käytättehän palautuksissanne ainoastaan oman yrityksenne tai toimipaikkanne tunnistetarroja.

 

Palpan extranetin päivitys maanantaina 18.4.2016

14.04.2016

Palpa päivittää extranet-palvelunsa. Uusi extranet avataan käyttäjille maanantain 18.4.2016 kuluessa.

Kirjautuminen palveluun tapahtuu edelleen samassa osoitteessa extra.palpa.fi. Palvelun käyttäjätunnus on sähköpostiosoite, salasanat eivät ole muuttuneet. Unohtuneen salasanan voi tilata Unohditko salasanasi –toiminnolla extranetin etusivulta.

Käyttäjille uudistus tarkoittaa uutta Palpan ilmeen mukaista käyttöliittymää, mistä löytyvät aiemmin jo käytössä olleet toiminnallisuudet selkeästi valikoihin ryhmiteltyinä ja helppokäyttöisinä. Extranet on toteutettu uudelle tekniselle alustalle, mikä mahdollistaa käytön myös mobiililaitteilla.

Palpa tiedottaa - Horeca Maaliskuu 2016

31.03.2016

PALPA lopettaa palautusohjeiden lähettämisen tunnistetarrojen liitteenä

PALPA lopettaa lajittelu- ja palautusohjeiden lähettämisen tunnistetarratilausten liitteenä 1.4.2016 alkaen.

Palautusohjeet


Juomapakkausten lajittelu

Palautuspakkausten oikeaoppinen lajittelu ja palauttaminen ovat välttämättömiä niin materiaalin uudelleenkäytön kuin hyvitysten maksamisenkin kannalta.

Tölkit

Tölkit palautetaan manuaalipalautussäkissä. Muita juomapakkauksia ei saa laittaa samaan säkkiin. Säkeissä ei saa myöskään olla roskia.

Muovipullot (KMP)

PALPAn panttimerkillä varustetut muovipullot palautetaan manuaalipalautussäkissä. Muita juomapakkauksia ei saa laittaa samaan säkkiin. Säkeissä ei saa myöskään olla roskia.

Kierrätyslasipullot (KLP)

Kierrätyslasipullot palautetaan KLP-astiassa. Astiaan ei saa laittaa muuta lasimateriaalia, posliinia, keramiikkaa tai roskia.

HUOM! Lasipulloja ei saa koskaan palauttaa säkeissä. Lasinsirpaleet ovat suuri turvallisuusriski sekä kuljettajalle että käsittelylaitoksen henkilökunnalle ja ne saattavat rikkoa laskentalaitteen.

Mikäli palautus ei vastaa PALPAn ohjeistusta, voi panttihyvitys jäädä palautuksesta saamatta.

Muistattehan noudattaa PALPAn lajittelu- ja palautusohjeita kaikissa palautuksissanne.

Lisätietoa palauttamisesta

 

Palautusasteet 2015

Pantillisten juomatölkkien palautusaste oli 95 %, muovipullojen palautusaste 92 % ja kierrätyslasipullojen palautusaste 89 %. Ekopullon hallinnoimien uudelleentäytettävien lasipullojen palautusaste oli noin 98 %.

PALPAn pantillisten juomapakkausten palautusasteet ovat huippuluokkaa ja kansainvälisessä vertailussa maailman kärjessä.

Haluamme kiittää kuluttajia sekä juoma-alan ja kaupan alan toimijoita vastuullisesta ja ympäristöystävällisestä toiminnasta. Aikaisempien vuosien palautusasteet löytyvät PALPAn Kaikki kiertää – julkaisusta.

Kaikki kiertää 2015

Palautusjärjestelmien sääntöjen päivitykset

29.01.2016

Palpa on vuoden 2015 aikana valmistellut päivityksiä palautusjärjestelmien sääntöihin. Palautusjärjestelmät ovat kukin käynnistyneet eri vuosikymmeninä, joten niiden ajanmukaistaminen ja yhtenäistäminen nähtiin tarpeelliseksi. Päivitetyt säännöt ovat voimassa 1.2.2016 alkaen.

Päivitysten myötä säännöt vastaavat paremmin palautusjärjestelmien tämän päivän toimintaa. Tehdyt päivitykset eivät aiheuta suuria muutoksia normaaliin toimintaan eikä niiden tullessa voimaan tehdä muutoksia operatiivisiin toimintaohjeisiin.

Asiat on ryhmitelty uudelleen, niitä on pyritty esittämään toiminnan kronologian mukaisesti ja järjestelmissä ilmenevät samanlaiset piirteet on teksteissä yhtenäistetty samanmuotoisiksi. Monia määritteitä on tarkennettu, uusia lisätty ja joitain termejä on nimetty uudelleen. Esim. Pantinmaksaja on nyt Jäsen.

Säännöistä on myös poistettu asioita, mitkä kuuluvat palautusjärjestemän operatiivisen toiminnan ohjeistuksen tai viranomaismääräysten piiriin. Tuolloin säännöissä viitataan sivustoltamme saatavaan ohjeistukseen tai viranomaismääräyksiin.

Kehotamme tutustumaan uusiin sääntöihin sivustomme Materiaalipankissa.

Lisätietoja antaa toimitusjohtaja Pasi Nurminen puh. 09-8689 8665.

Palpa tiedottaa - Horeca Lokakuu 2015

08.10.2015

Lasi-astioiden saatavuudesta 

Kesäsesonki on ohi ja talvikausi kolkuttelee ovelle. Mikäli teillä on ylimääräisiä tai käyttökelvottomia rikkinäisiä astioita, palauttakaa ne PALPAn tunnistetarralla varustettuna juomatoimittajan mukana. Näin saamme ylläpidettyä käyttökelpoista astiakantaa ympäri vuoden ja astioiden saatavuus säilyy hyvällä tasolla.

Kun olette palauttamassa tyhjää astiaa, huomauttakaa siitä erikseen kuljettajalle, jotta astia varmasti lähtee kuljetuksen mukaan. Palautetusta rikkinäisestäkin astiasta hyvitetään kuljettajan toimesta astiapantti palautuspisteelle.


Palautuspakkaukset ja niiden tarroitus 

Palautusjärjestelmien (tölkit, muovipullot, lasipullot) palautukset lajitellaan ja pakataan erikseen omiin kuljetusyksiköihinsä. Jokaiseen pullohuoneesta lähtevään kuljetusyksikköön tulee liimata PALPAn tunnistetarra. Tunnistetarrat tilataan joko Extranet -palvelusta tai sähköpostilla osoitteesta asiakaspalvelu@palpa.fi.

Huolehdittehan siitä, että pullohuoneessa on jatkuvasti tarvittava määrä tunnistetarroja ja että lajittelu- ja palautusohjeet ovat helposti saatavilla. Lajittelemalla oikein varmistetaan materiaalien kierrätettävyys.
Lajittelu- ja palautusohjeet sekä pakkaustarvikkeiden tilausohjeet ovat helposti ladattavissa PALPAn verkkosivujen Materiaalipankista.

  

Tilitykset verkkolaskuina 

PALPAlla on mahdollisuus lähettää palautustilitykset verkkolaskuina palautuspisteille.

Mikäli haluatte vastaanottaa PALPAn palautustilitykset verkkolaskuina, ilmoittakaa verkkolaskuosoitteenne ja verkkolaskuoperaattorinne PALPAn asiakaspalveluun: asiakaspalvelu@palpa.fi.