Palpa tiedottaa - Kauppa Joulukuu 2015

10.12.2015

Palpa on tarkistanut vähittäiskaupalle maksettavien käsittelykorvausten tasoja. Korvaustasojen tarkistukset on tehty yhteistyönä Palpan, Palpan toimielimien ja ulkopuolisen konsultin toimesta.

Palpan hallitus on päättänyt uusista käsittelykorvauksista 28.10.2015 ja ne tulevat voimaan 1.1.2016.

Ohessa käsittelykorvausten muutokset.

 

KÄSITTELYKORVAUKSET  2015
      
2016
            
  alv 0% alv 24 % alv 0% alv 24 %
JUOMATÖLKKI (€/TÖLKKI)        
Automaattipalautus, litistävä automaatti 0,02377 0,02947 0,0228 0,02827
Automaattipalautus, ei litistävä automaatti 0,01967 0,02439 0,0191 0,02368
Manuaalipalautus 0,01967 0,02439 0,0191 0,02368
KIERRÄTYSMUOVIPULLO (€/PULLO)        
Automaattipalautus, litistävä automaatti 0,0270 0,03348 0,0283 0,03509
Automaattipalautus, ei litistävä automaatti 0,0193 0,02393 0,0191 0,02368
Manuaalipalautus 0,0193 0,02393 0,0191 0,02368
KIERRÄTYSLASIPULLO (€/PULLO)        
Automaattipalautus 0,01626 0,02016 0,01626 0,02016
Manuaalipalautus 0,01626 0,02016 0,01626 0,02016

  

Palpa tiedottaa - Kauppa Lokakuu 2015

08.10.2015

Lasi-astioiden saatavuudesta

Kesäsesonki on ohi ja talvikausi kolkuttelee ovelle. Mikäli teillä on ylimääräisiä tai käyttökelvottomia rikkinäisiä astioita, palauttakaa ne PALPAn tunnistetarralla varustettuna juomatoimittajan mukana. Näin saamme ylläpidettyä käyttökelpoista astiakantaa ympäri vuoden ja astioiden saatavuus säilyy hyvällä tasolla.

Kun olette palauttamassa tyhjää astiaa, huomauttakaa siitä erikseen kuljettajalle, jotta astia varmasti lähtee kuljetuksen mukaan. Palautetusta rikkinäisestäkin astiasta hyvitetään kuljettajan toimesta astiapantti palautuspisteelle.


Palautuspakkaukset ja niiden tarroitus 

Palautusjärjestelmien (tölkit, muovipullot, lasipullot) palautukset lajitellaan ja pakataan erikseen omiin kuljetusyksiköihinsä. Jokaiseen pullohuoneesta lähtevään kuljetusyksikköön tulee liimata PALPAn tunnistetarra. Tunnistetarrat tilataan joko Extranet -palvelusta tai sähköpostilla osoitteesta asiakaspalvelu@palpa.fi.

Huolehdittehan siitä, että pullohuoneessa on jatkuvasti tarvittava määrä tunnistetarroja ja että lajittelu- ja palautusohjeet ovat helposti saatavilla. Lajittelemalla oikein varmistetaan materiaalien kierrätettävyys.
Lajittelu- ja palautusohjeet sekä pakkaustarvikkeiden tilausohjeet ovat helposti ladattavissa PALPAn verkkosivujen Materiaalipankista.

 

Tilitykset verkkolaskuina

PALPAlla on mahdollisuus lähettää palautustilitykset verkkolaskuina palautuspisteille.

Mikäli haluatte vastaanottaa PALPAn palautustilitykset verkkolaskuina, ilmoittakaa verkkolaskuosoitteenne ja verkkolaskuoperaattorinne PALPAn asiakaspalveluun: asiakaspalvelu@palpa.fi.




Palpa tiedottaa – Kauppa Kesäkuu 2015

09.06.2015

Uusi palpa.fi

Julkaisimme 3.6.2015 uudistetut verkkosivut palvelemaan sidosryhmiämme. Olemme raikastaneet verkkosivujen ilmettä, lisänneet tiedon määrää ja ryhmitelleet informaation helpommin löydettäväksi. 

Etusivulle on koottu eri alojen toimijoille suunnatut keskeiset pikalinkit, viestinnän viimeisimmät tiedotteet ja muita hyödyllisiä pikalinkkejä.

Juomapakkausten kierrätys osioon olemme koonneet PALPAn palautusjärjestelmiin liittyvät keskeiset asiat ja sieltä löytyy myös viestintämateriaalia.

Juoma-alan alasivuille on koottu juomatuottajille ja maahantuojille kuuluvat keskeiset asiat.

Palautuspisteille -alasivut on luotu palvelemaan vähittäiskaupan, HoReCa:n ja muiden pantillisia juomapakkauksia PALPAlle palauttavia toimijoita.

Tietoa palautuspisteenä toimimisesta -osio tarjoaa yleistä informaatiota palauttamiseen liittyen.

Rekisteröi uusi palautuspiste -osioon on koottu rekisteröitymiseen liittyvät keskeiset asiat ja linkit rekisteröintilomakkeisiin.

Palauttaminen käytännössä -osio opastaa oikeaoppiseen palauttamiseen ja tarjoaa pikalinkit mm. palautusohjeisiin.

Rahaliikenne -osioon on koottu kaikki keskeinen informaatio liittyen PALPAn maksamiin panttitilityksiin palautuspisteille.

Palautuspisteiden ohjeet -osio koostaa yhteen kaikki palautuspisteille tarjolla olevat ohjeet.

Usein kysyttyä -osioon olemme koonneet palautuspistetoimintaan liittyvät kysymykset ja vastaukset.

Materiaalipankki kokoaa yhteen kaikki sivustolta löytyvät ladattavat ohjeet ja kuvat. Kuvia on tällä hetkellä hyvin vähän, mutta niitä tullaan sinne lisäämään sitä mukaa kun kuvat valmistuvat.

 

Uusitut kuluttajamateriaalit palautusautomaattien yhteyteen

 

PALPAlta on nyt tilattavissa uudet kuluttajamateriaalit palautusautomaattien yhteyteen. Hinnastot ja palautusohjeet ovat värimaailmaltaan rauhallisemmat ja ohjeistukseen on lisätty kuvitusta korvaamaan tekstejä. Panttiarvoissa tai ohjeistuksessa ei ole tapahtunut muutoksia.

Kaikki materiaalit on painettu korkealaatuiselle tarralle ja niitä voi käyttää joko liimattuna tai kehystettynä.

Materiaalit tilataan verkkosivuillamme olevan lomakkeen avulla ja ne toimitetaan postitse viikon sisällä tilauksesta. Materiaalien tilauksesta ja toimittamisesta ei synny kustannuksia palautuspisteelle.

Tilauslomake

 

Panttiparkkien käyttö laajenee kesällä 2015

Palpa on testannut yhdessä Helsingin kaupungin kanssa Panttiparkkeja loppukesästä 2014 alkaen. Kokemukset ovat olleet hyviä ja Panttiparkkeja tullaan ottamaan käyttöön kesän 2015 aikana myös muissa kaupungeissa.

Panttiparkki on roska-astian kylkeen kiinnitettävä putki, johon tyhjentyneet tölkit ja pullot voi jättää odottamaan vähemmän kiireistä tai kipeämmin rahaa kaipaavaa palauttajaa. Pakkausta ei siis tarvitse nakata sekajätteen sekaan tai jättää roskiksen viereen ympäristöä rumentamaan. Panttiparkissa on sivuun kääntyvä pohjakappale, jonka ansiosta halukkaan palauttajan on helppo ottaa lieriöön kertyneet pullot tai tölkit talteen. Vastaavia ratkaisuja on olemassa myös muualla Euroopassa.

Palpa tiedottaa - Kauppa Maaliskuu 2015

11.03.2015

 

Palautusasteet 2014

Pantillisten juomatölkkien palautusaste oli 97%, muovipullojen palautusaste 92 % ja kierrätyslasipullon palautusaste oli 89 %.Ekopullo Ry:n hallinnoimien uudelleentäytettävien lasipullojen palautusaste oli noin 97 %. PALPAn pantillisten juomapakkausten palautusasteet ovat huippuluokkaa ja kansainvälisessä vertailussa maailman kärjessä. Kiitämme sekä suomalaisia kuluttajia että juoma-alan ja kaupan toimijoita vastuullisesta ja ympäristöystävällisestä toiminnasta.

Aikaisempien vuosien palautusasteista voit lukea Palpan Kaikki kiertää -julkaisusta.

 

Uusitut lajittelu- ja palautusohjeet

Lajittelu- ja palautusohjeistuksia on uusittu nyt maaliskuun alusta. Ohjeistuksia on tarkennettu ja niissä kiinnitetään nyt enemmän huomiota pakkausten oikeaoppiseen lajitteluun. Uusimme samalla myös tietopakettia palautusten hyvittämiseen liittyvistä käytännöistä.

Uusitut ohjeet löytyvät Palpan sivuston Materiaalipankin osiosta Palautuspisteille.. 

 

Lasipullojen kierrättäminen

Olemme esittäneet viimeisissä tiedotteissa lyhyesti PALPAn kierrättämien pakkausten kiertokulkua ja niiden kierrättämisen kannalta keskeisiä asioita. Tässä viestissä käsittelyssä on kierrätyslasipullo.

Lasipulloja kerätään palautuspisteistä sekä astiat tyhjentävillä suoranoutoautoilla että juomakuljettajien paluukuljetuksilla. Juomakuljettajan kyydissä palautuneet astiat ohjataan kuljettajan terminaalin kautta käsittelylaitoksille, joissa astiat tyhjennetään, tarkastetaan ja huuhdellaan tai pestään.Suoranoutokuljetuksilla kerätyt pullot toimitetaan suoraan kierrätyslaitokselle. On tärkeää, että lasipulloastioihin pakataan vain lasisia juomapulloja. Pienikin määrä posliinia tai keramiikkaa pilaa lasin kierrätettävyyden. Lisäksi monet juomalasit ja kannut eivät ole kierrätettävää.

Käsittelylaitoksilla astioista tyhjennetyt lasipullot pakataan lavoille, jotka ajetaan kierrätyslaitokselle Forssaan. Kaikki PALPAn keräämä lasi jatkokäsitellään Suomessa. Kierrätyslaitoksella lasipullot murskataan,murske puhdistetaan ja värilajitellaan käyttökelpoiseksi teollisuuden raaka-aineeksi. Sulkimet, etiketit ja epäpuhtaudet poistetaan. Puhdistettua ja värilajiteltua lasimurskaa käytetään mm. pulloteollisuuden, lasivillateollisuuden ja vaahtolasin raaka-aineena.