Palpa tiedottaa - Kauppa Joulukuu 2015

10.12.2015

Palpa on tarkistanut vähittäiskaupalle maksettavien käsittelykorvausten tasoja. Korvaustasojen tarkistukset on tehty yhteistyönä Palpan, Palpan toimielimien ja ulkopuolisen konsultin toimesta.

Palpan hallitus on päättänyt uusista käsittelykorvauksista 28.10.2015 ja ne tulevat voimaan 1.1.2016.

Ohessa käsittelykorvausten muutokset.

 

KÄSITTELYKORVAUKSET  2015
      
2016
            
  alv 0% alv 24 % alv 0% alv 24 %
JUOMATÖLKKI (€/TÖLKKI)        
Automaattipalautus, litistävä automaatti 0,02377 0,02947 0,0228 0,02827
Automaattipalautus, ei litistävä automaatti 0,01967 0,02439 0,0191 0,02368
Manuaalipalautus 0,01967 0,02439 0,0191 0,02368
KIERRÄTYSMUOVIPULLO (€/PULLO)        
Automaattipalautus, litistävä automaatti 0,0270 0,03348 0,0283 0,03509
Automaattipalautus, ei litistävä automaatti 0,0193 0,02393 0,0191 0,02368
Manuaalipalautus 0,0193 0,02393 0,0191 0,02368
KIERRÄTYSLASIPULLO (€/PULLO)        
Automaattipalautus 0,01626 0,02016 0,01626 0,02016
Manuaalipalautus 0,01626 0,02016 0,01626 0,02016

  

Palpa tiedottaa – Kierrätysmaksut 1.1.2016

29.10.2015

Tölkin kierrätysmaksu laskee 15 % eli 0,0165 senttiä (alv 0).
Kierrätysmaksun alentamisen mahdollistaa pääasiassa vuonna 2015 vakaalle ja hyvälle tasolle asettunut kierrätysalumiinista saatava maailmanmarkkinahinta.

Muovipullojen kierrätysmaksut laskevat 7 % kaikissa kierrätysmaksuluokissa.
PET-muovin markkinahinnan lasku taittui vuoden 2015 keväällä ja järjestelmän talous on positiivisen materiaalimyyntituoton myötä parantunut. Lisäksi yleiset kustannusindeksit ovat kehittyneet positiivisesti. Automaattipalautusten osuus on edelleen kasvanut ja se on vähentänyt käsittely- ja laskentatyötä käsittelylaitoksilla.

Lasipullojen kierrätysmaksut pysyvät samalla tasolla kuin vuonna 2015.
Lasipullojen palautusjärjestelmän taloudellinen tilanne on edelleen haastava. Lisääntyneen volyymin aiheuttamaa kustannusten nousua on kompensoinut toimintojen tehostaminen ja yleisten kustannusindeksien positiivinen kehitys.

Suomalaiset palauttavat kaikkia pantillisia juomapakkauksia edelleen erittäin hyvin. Palautusasteet ovat säilyneet kansainvälisessä vertailussa huipputasolla.

Uudet kierrätysmaksuhinnastot ovat saatavilla PALPAn verkkosivuilla.

Lisätietoja antaa toimitusjohtaja Pasi Nurminen puh. 09-8689 8665.

 

Palpa tiedottaa - Horeca Lokakuu 2015

08.10.2015

Lasi-astioiden saatavuudesta 

Kesäsesonki on ohi ja talvikausi kolkuttelee ovelle. Mikäli teillä on ylimääräisiä tai käyttökelvottomia rikkinäisiä astioita, palauttakaa ne PALPAn tunnistetarralla varustettuna juomatoimittajan mukana. Näin saamme ylläpidettyä käyttökelpoista astiakantaa ympäri vuoden ja astioiden saatavuus säilyy hyvällä tasolla.

Kun olette palauttamassa tyhjää astiaa, huomauttakaa siitä erikseen kuljettajalle, jotta astia varmasti lähtee kuljetuksen mukaan. Palautetusta rikkinäisestäkin astiasta hyvitetään kuljettajan toimesta astiapantti palautuspisteelle.


Palautuspakkaukset ja niiden tarroitus 

Palautusjärjestelmien (tölkit, muovipullot, lasipullot) palautukset lajitellaan ja pakataan erikseen omiin kuljetusyksiköihinsä. Jokaiseen pullohuoneesta lähtevään kuljetusyksikköön tulee liimata PALPAn tunnistetarra. Tunnistetarrat tilataan joko Extranet -palvelusta tai sähköpostilla osoitteesta asiakaspalvelu@palpa.fi.

Huolehdittehan siitä, että pullohuoneessa on jatkuvasti tarvittava määrä tunnistetarroja ja että lajittelu- ja palautusohjeet ovat helposti saatavilla. Lajittelemalla oikein varmistetaan materiaalien kierrätettävyys.
Lajittelu- ja palautusohjeet sekä pakkaustarvikkeiden tilausohjeet ovat helposti ladattavissa PALPAn verkkosivujen Materiaalipankista.

  

Tilitykset verkkolaskuina 

PALPAlla on mahdollisuus lähettää palautustilitykset verkkolaskuina palautuspisteille.

Mikäli haluatte vastaanottaa PALPAn palautustilitykset verkkolaskuina, ilmoittakaa verkkolaskuosoitteenne ja verkkolaskuoperaattorinne PALPAn asiakaspalveluun: asiakaspalvelu@palpa.fi.

 

Palpa tiedottaa - Kauppa Lokakuu 2015

08.10.2015

Lasi-astioiden saatavuudesta

Kesäsesonki on ohi ja talvikausi kolkuttelee ovelle. Mikäli teillä on ylimääräisiä tai käyttökelvottomia rikkinäisiä astioita, palauttakaa ne PALPAn tunnistetarralla varustettuna juomatoimittajan mukana. Näin saamme ylläpidettyä käyttökelpoista astiakantaa ympäri vuoden ja astioiden saatavuus säilyy hyvällä tasolla.

Kun olette palauttamassa tyhjää astiaa, huomauttakaa siitä erikseen kuljettajalle, jotta astia varmasti lähtee kuljetuksen mukaan. Palautetusta rikkinäisestäkin astiasta hyvitetään kuljettajan toimesta astiapantti palautuspisteelle.


Palautuspakkaukset ja niiden tarroitus 

Palautusjärjestelmien (tölkit, muovipullot, lasipullot) palautukset lajitellaan ja pakataan erikseen omiin kuljetusyksiköihinsä. Jokaiseen pullohuoneesta lähtevään kuljetusyksikköön tulee liimata PALPAn tunnistetarra. Tunnistetarrat tilataan joko Extranet -palvelusta tai sähköpostilla osoitteesta asiakaspalvelu@palpa.fi.

Huolehdittehan siitä, että pullohuoneessa on jatkuvasti tarvittava määrä tunnistetarroja ja että lajittelu- ja palautusohjeet ovat helposti saatavilla. Lajittelemalla oikein varmistetaan materiaalien kierrätettävyys.
Lajittelu- ja palautusohjeet sekä pakkaustarvikkeiden tilausohjeet ovat helposti ladattavissa PALPAn verkkosivujen Materiaalipankista.

 

Tilitykset verkkolaskuina

PALPAlla on mahdollisuus lähettää palautustilitykset verkkolaskuina palautuspisteille.

Mikäli haluatte vastaanottaa PALPAn palautustilitykset verkkolaskuina, ilmoittakaa verkkolaskuosoitteenne ja verkkolaskuoperaattorinne PALPAn asiakaspalveluun: asiakaspalvelu@palpa.fi.




Scanding Oy:n uusi osoite

23.09.2015

 

Palautusautomaattitoimittaja Scanding Oy on muuttanut uusiin toimitiloihin. Mallipakkaukset pitää lähettää uuteen osoitteeseen 23.9.2015 lähtien:

Scanding Oy
Itäinen Valkoisenlähteentie 19 B
01260 VANTAA

Uusi päivitetty mallipakkausten lähetysohje löytyy Palpan nettisivuilta.