Palpan tunnistetarrat ja kuljetusyksiköt
09.12.2025
Tunnistetarrojen käyttäminen
Palpan tunnistetarrat ovat palautuspistekohtaisia.
Tunnistetarra tulee kiinnittää jokaiseen kuljetusyksikköön, pois lukien lasipullojen tyhjennyspalveluun kuuluvat palautukset.
Manuaalipalautuksessa Palpa maksaa panttihyvitykset sille palautuspisteelle, jonka tiedot tarrassa on.
Käytättehän ainoastaan tarroja, joissa on palautuspisteenne toimittajanumero. Näin varmistetaan, että panttihyvitykset maksetaan oikealle palauttajalle ja että kuljetustiedot ovat oikein.
Kuljettajan ei tule ottaa mukaansa Palpan kuljetusyksiköitä, joissa ei ole Palpan tunnistetarraa.
Lisää tarroja voi tilata osoitteesta extra.palpa.fi, [email protected] tai Palpan nettisivujen kautta.
Lasiastian merkitseminen tunnistetarralla
Palpan tunnistetarra tulee liimata lasiastian kaulukseen (600L) tai kannen kahvassa olevaan sulkimeen (240L). Lisäksi on tärkeää tarkistaa, ettei astiassa ole edellisen käyttäjän lukukelpoista tarraa.
Ylimääräiset tarrat tulee poistaa tai tehdä lukukelvottomiksi vetämällä vinoviiva viivakoodien yli. Näin varmistetaan, että lasipullojen panttihyvitykset maksetaan oikealle palauttajalle ja että kuljetustiedot ovat oikein.
Kuljetusyksiköiden täyttäminen
Kuljetusyksiköiden optimaalisella täytöllä säästetään pakkauskustannuksissa ja varmistetaan niiden turvallinen kuormaus.
Palpa-laatikko
- Kasaa ja teippaa laatikko ohjeiden mukaisesti. Tämä vaikuttaa laatikon rakenteen kestokykyyn ja kasassa pysymiseen.
- Täytä laatikko mahdollisimman täydeksi. Laatikon vajaatäyttö heikentää laatikon rakennetta merkittävästi, mikä aiheuttaa sortumista ja hajoamista kuljetuksen aikana.
- Pinoa laatikko kuljetusvalmiiksi siten, että laitat EUR-lavan päälle alimmaiseksi tölkkilaatikon ja sen päälle muovipullolaatikon. Välilavoja ei tarvita.
Palpa automaattisäkit
- Jätä sulkimen ja säkin reunan väliin noin 30 cm.
- Vältä 1/2 EUR-säkin vetämistä lattiapinnoilla, ettei säkin pohjaan tule reikiä. Tölkkisäkistä voi valua nestettä noutoauton lattialle, mikä saattaa aiheuttaa liukastumisvaaran.
Käsittelykorvaukset 1.1.2026
04.12.2025

Lasipullojen tyhjennyspalvelun ajankohtaiset
26.03.2025
Astioiden huuhtelu
Astiat huuhdellaan vähittäiskaupan ja HoReCa-toimialan tyhjennyspalvelupisteissä
1.4.–30.9.2025 välisenä aikana viisi kertaa, enintään kerran kuukaudessa.
Huolehdithan astiapuhtaudesta laittamalla pantillisen lasin astiaan vain ehjiä ja tyhjiä lasipulloja.
Palveluntuottaja vastaa astioiden huuhtelun rytmittämisestä. Palveluntuottaja huuhtelee ainoastaan tyhjennettävät astiat, varastoastioita ei huuhdella. Yhteystiedot löytyvät Palpan Palautuspisteiden Extranet-palvelusta, Tyhjennyspalvelun perustiedot -osiosta.
Huolehdithan, että käytössä on tyhjennysrytmiin sopiva määrä ehjiä pantillisen lasin astioita. Lisäastiat sekä ylimääräisten, likaisten tai rikkinäisten astioiden vaihdon voit tilata juomatoimittajalta (suurimmat panimot, keskusliikkeet ja tukut).
Ohjeet sekä lisätiedot lasin tyhjennyspalvelusta löytyvät Palpan verkkosivujen materiaalipankista:
Käsittelykorvaukset 1.1.2025
21.11.2024
Palpa on julkaissut päivitetyt käsittelykorvaukset.

Käsittelykorvaukset löytyvät myös Palpan verkkosivujen Materiaalipankista.
Lasipullojen tyhjennyspalvelun asiakastyytyväisyyskysely 2024
13.11.2024
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 1.-31.10.2024 välisenä aikana sähköisellä kyselylomakkeella.
Kysely lähetettiin palvelussa mukana oleville vähittäiskaupan ja Horecan palautuspisteille.
Vastauksia saatiin 343 kpl, mikä on enemmän kuin edellisvuonna. Vastausprosentti oli 15 %.
