Palpan tunnistetarrat ja kuljetusyksiköt

09.12.2025

Tunnistetarrojen käyttäminen

Palpan tunnistetarrat ovat palautuspistekohtaisia.

Tunnistetarra tulee kiinnittää jokaiseen kuljetusyksikköön, pois lukien lasipullojen tyhjennyspalveluun kuuluvat palautukset. 

Manuaalipalautuksessa Palpa maksaa panttihyvitykset sille palautuspisteelle, jonka tiedot tarrassa on.

Käytättehän ainoastaan tarroja, joissa on palautuspisteenne toimittajanumero. Näin varmistetaan, että panttihyvitykset maksetaan oikealle palauttajalle ja että kuljetustiedot ovat oikein.

Kuljettajan ei tule ottaa mukaansa Palpan kuljetusyksiköitä, joissa ei ole Palpan tunnistetarraa.

Lisää tarroja voi tilata osoitteesta extra.palpa.fi, [email protected] tai Palpan nettisivujen kautta.

Lasiastian merkitseminen tunnistetarralla

Palpan tunnistetarra tulee liimata lasiastian kaulukseen (600L) tai kannen kahvassa olevaan sulkimeen (240L). Lisäksi on tärkeää tarkistaa, ettei astiassa ole edellisen käyttäjän lukukelpoista tarraa.

Ylimääräiset tarrat tulee poistaa tai tehdä lukukelvottomiksi vetämällä vinoviiva viivakoodien yli. Näin varmistetaan, että lasipullojen panttihyvitykset maksetaan oikealle palauttajalle ja että kuljetustiedot ovat oikein.

Automaattipalautusohje

Kuljetusyksiköiden täyttäminen

Kuljetusyksiköiden optimaalisella täytöllä säästetään pakkauskustannuksissa ja varmistetaan niiden turvallinen kuormaus.

Palpa-laatikko

  • Kasaa ja teippaa laatikko ohjeiden mukaisesti. Tämä vaikuttaa laatikon rakenteen kestokykyyn ja kasassa pysymiseen.
  • Täytä laatikko mahdollisimman täydeksi. Laatikon vajaatäyttö heikentää laatikon rakennetta merkittävästi, mikä aiheuttaa sortumista ja hajoamista kuljetuksen aikana.
  • Pinoa laatikko kuljetusvalmiiksi siten, että laitat EUR-lavan päälle alimmaiseksi tölkkilaatikon ja sen päälle muovipullolaatikon. Välilavoja ei tarvita.

Palpa automaattisäkit

  • Jätä sulkimen ja säkin reunan väliin noin 30 cm.
  • Vältä 1/2 EUR-säkin vetämistä lattiapinnoilla, ettei säkin pohjaan tule reikiä. Tölkkisäkistä voi valua nestettä noutoauton lattialle, mikä saattaa aiheuttaa liukastumisvaaran.

Käsittelykorvaukset 1.1.2026

04.12.2025

Lasipullojen tyhjennyspalvelun ajankohtaiset

26.03.2025

Astioiden huuhtelu

Astiat huuhdellaan vähittäiskaupan ja HoReCa-toimialan tyhjennyspalvelupisteissä
1.4.–30.9.2025 välisenä aikana viisi kertaa, enintään kerran kuukaudessa.

Huolehdithan astiapuhtaudesta laittamalla pantillisen lasin astiaan vain ehjiä ja tyhjiä lasipulloja.

Palveluntuottaja vastaa astioiden huuhtelun rytmittämisestä. Palveluntuottaja huuhtelee ainoastaan tyhjennettävät astiat, varastoastioita ei huuhdella. Yhteystiedot löytyvät Palpan Palautuspisteiden Extranet-palvelusta, Tyhjennyspalvelun perustiedot -osiosta.

Huolehdithan, että käytössä on tyhjennysrytmiin sopiva määrä ehjiä pantillisen lasin astioita. Lisäastiat sekä ylimääräisten, likaisten tai rikkinäisten astioiden vaihdon voit tilata juomatoimittajalta (suurimmat panimot, keskusliikkeet ja tukut).

Ohjeet sekä lisätiedot lasin tyhjennyspalvelusta löytyvät Palpan verkkosivujen materiaalipankista:

Tyhjennyspalveluohje

Tyhjennyspalvelun ohjevideo

Palvelun toiminnan kuvaus

Käsittelykorvaukset 1.1.2025

21.11.2024

Palpa on julkaissut päivitetyt käsittelykorvaukset.

Käsittelykorvaukset löytyvät myös Palpan verkkosivujen Materiaalipankista.

Lasipullojen tyhjennyspalvelun asiakastyytyväisyyskysely 2024

13.11.2024

Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 1.-31.10.2024 välisenä aikana sähköisellä kyselylomakkeella.

Kysely lähetettiin palvelussa mukana oleville vähittäiskaupan ja Horecan palautuspisteille.

Vastauksia saatiin 343 kpl, mikä on enemmän kuin edellisvuonna. Vastausprosentti oli 15 %.